Toți vor mapa și mai puțini sapa! Așa arată „Săptămâna meseriilor“ organizată pentru elevii claselor a VIII-a

Mai multe licee din țară au fost gazde pentru elevii din ultimul an de gimnaziu, în vederea promovării ofertelor educaționale privind învățământul profesional. Din păcate, tot mai puțini copii vor să se specializeze într-o meserie, deși ofertele pe piața muncii sunt nenumărate.

Șapte clase de-a VIII-a au trecut, în 14 martie, pragul Liceului Tehnologic „Clisura Dunării” Moldova Nouă în vederea unui studiu amănunțit privind oferta învățământului profesional. Astfel, elevii care au făcut cunoștință cu Laboratorul de Electrotehnică/Electromecanică și cu Atelierul de prelucrări mecanice provin din cadrul următoarelor școli gimnaziale: Școala Gimnazială „Atanasie Cojocaru” Pojejena, Școala Gimnazială Sichevița, Școala Gimnazială „Alexandru Moisi” Moldova Nouă, Școala Gimnazială „Sofia Arcan” Moldova Nouă, precum și alte trei clase de-a VIII-a care alături de „Sophia Arcan” și „Alexandru Moisi” fac parte din structura gimnazială a LTCD.

Prezenți în fața elevilor, profesorii Miodrag Ianici, Draga Popa și Sabin Dănuț Munteanu (cadre didactice la catedra de tehnic) le-au prezentat viitorilor liceeni care ar fi argumentele în cazul unei opțiuni privind învățământul profesional. Printre acestea se pot enumera:
– durata școlarizării de doar trei ani;
– șansa de a începe pregătirea practică în atelierele școlii gazdă și la agenții economici din zonă;
– pe parcursul unei săptămâni de școală, elevii vor avea două zile de practică și trei zile de activități la clasă;
– după terminarea școlii, tinerii vor primi o diplomă recunoscută atât în țară, cât și în afară;
– după terminarea celor trei ani de învățământ profesional, copiii vor putea găsi un loc de muncă și să urmeze, simultan, cursurile liceale la seral;
– posibilitatea practicării unei meserii foarte bine plătite atât în România, cât și în afară (sudor/mecanic auto);
– lipsa acută de personal calificat pe piața muncii;
– posibilitatea deschiderii unor afaceri pe cont propriu;
– cadre didactice pregătite, competente și cu experiență;
– o bursă de 200 lei pe parcursul celor trei ani de școlarizare;
– posibilitatea integrării în echipa de robotică a liceului, calificată anul acesta la competiția națională First Tech Challenge.


În ciuda nenumăratelor avantaje expuse de cadrele didactice, privirea tinerilor trăda un interes mai mare pentru profilele Matematică-Informatică, Filologie sau Științe ale Naturii, deși acestea din urmă sunt depășite numeric față de profilele tehnice.

Spre exemplu, pentru anul școlar 2019-2020, Liceul Tehnologic „Clisura Dunării” va avea 12 clase cu profil tehnic, după cum urmează:
– trei clase pentru elevii de-a IX-a;
– trei clase pentru elevii de-a X-a;
– două clase pentru elevii de-a XII-a;
– patru clase pentru elevii de-a XII-a.
Asta, în timp ce, pentru fiecare treaptă a învățământului liceal, profilele real, uman și cel al științelor naturii vor avea o singură clasă.


La finalul întâlnirii, directorul Liceului Tehnologic „Clisura Dunării” Moldova Nouă, Mihaela David Izvernar, a tras un semnal de alarmă celor prezenți, reamintindu-le un singur lucru: „Gândiți-vă foarte bine ca, la final, după rezultatele de la simulare, să nu ajungem în situația de a nu ne place nimic: nici cartea, dar nici ideea de a avea o meserie”.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/