header

Titlu proiect: „Practica și consilierea școlară – Instrumente eficiente pentru orientarea în carieră a tinerilor’’

Cod proiect: POSDRU/161/2.1/G/138176

Beneficiar: Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin

EFICA susține egalitatea de șanse!

Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin a organizat vineri, 24 aprilie 2015 la Liceul de Arte ,,Sabin Păuța’’ evenimentul dedicat obiectivelor orizontale ,,EFICA susține egalitatea de șanse!’’. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului ,,Practica și consilierea școlară – Instrumente eficiente pentru orientarea în carieră a tinerilor’’, co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investește în oameni!’’ La eveniment au luat parte 100 de elevi din cele 13 licee participante în proiect și experți din echipa de implementare. Selectarea elevilor s-a realizat cu respectarea egalității de gen între numărul de fete și de băieți.

În debutul evenimentului, dna Rodica Vesa, Coordonator Îndrumători Practică și Inspector Școlar General Adjunct a adresat un scurt cuvânt de bun venit participanților. Pentru a-i introduce pe elevi în atmosfera evenimentului, dna Simona Voin, Expert Obiective Orizontale și coordonator eveniment a organizat un joc de rol cu participarea a 14 elevi voluntari, selecționați aleatoriu după numărul locului pe care îl ocupau în sală. Voluntarii au primit cartonașe de rol și au fost ajutați să intre cât mai bine în rolul primit printr-o serie de întrebări, după care moderatorul a enunțat propoziții care descriau diverse situații sau evenimente mai mult sau mai puțin discriminatorii. În măsura în care elevii se regăseau în situațiile respective, trebuiau să facă un pas înainte. Exercițiul s-a dovedit extrem de util, elevii fiind puși în situația de a intra în joc, de a empatiza cu rolul primit și de a-și exprima opiniile personale. Elevii au conștientizat astfel existența inechităților sociale și rolul nefast al acestora.

Evenimentul a continuat cu prezentarea celor 3 mari obiective orizontale asumate în proiect: egalitate de șanse, dezvoltare durabilă, inovare și TIC. Expertul Obiective Orizontale a îmbinat în mod reușit aspectele teoretice cu exemplele concrete din viața reală iar elevii au fost încurajați să intervină cu întrebări și opinii personale.

În partea a doua a evenimentului s-au desfășurat activitățile practice cu elevii, împărțiți în 4 grupuri de lucru. Pentru cunoaștere reciprocă, relaționare, colaborare și schimb eficient de opinii, s-a avut în vedere o distribuție eterogenă, astfel încât fiecare grup de lucru a reunit elevi de la toate liceele din proiect. Pentru a ,,sparge gheața’’, moderatorii au organizat jocul ,,Prenumele care mă definește”, în care fiecărui participant i s-a cerut să-și spună prenumele și să definească printr-un adjectiv care începe cu aceeași literă ca și prenumele său o caracteristică proprie dominantă. După exercițiul de încălzire, elevii au primit un studiu de caz spre analiză și dezbatere din perspectiva rolului revenit fiecărui grup în urma tragerii la sorți. Practic, elevii au fost puși în situația de a identifica problemele și a realiza un plan de acțiune din poziția uneia dintre organizațiile fictive: Asociația Salvați Fierăștiul, Consorțiul Eco-Silva, Fundația Șanse Egale, Comitetul pentru Prevenirea Torturii. În partea a doua a atelierului de lucru, elevii au elaborat un material de promovare a unuia din cele 3 obiective orizontale, la alegere, pornind de la ideea că sunt mesageri ai promovării respectivului obiectiv orizontal în rândul colegilor care nu au participat la eveniment și nu cunosc amănunte despre respectivul obiectiv. Îndrumați de moderatori, elevii și-au dovedit creativitatea în realizarea unor afișelor inspirate. ,,Suntem egali, dar diferiți. Trăim cu toții sub același cer, dar nu avem același Orizont. Cel mai greu lucru de păstrat este echilibrul.’’ este doar unul dintre mesajele transmise de elevi.

În final, participanții s-au reunit în plen iar fiecare grup de lucru a fost invitat pe scenă împreună cu moderatorul grupului pentru a prezenta concluziile desprinse în urma dezbaterilor pe marginea studiului de caz precum și materialul de promovare. Evenimentul s-a încheiat cu vizionarea un scurtmetraj pe tema cyber-bulling, un semnal de alarmă asupra pericolului de hărțuire online la care se pot expune copiii dacă nu respectă regulile de siguranță pe internet.

Elevii s-au implicat activ atât în activitățile din plen, cât și din atelierele de lucru, iar opiniile exprimate au demonstrat înțelegerea aspectelor fundamentale privind importanța respectării și promovării principiilor dezvoltării durabile și egalității de șanse, precum și necesitatea implicării active pentru împlinirea acestui deziderat.

Evenimentul s-a dovedit a fi unul de succes, 72% dintre participanți apreciind evenimentul în ansamblul său ca fiind foarte bun iar 23% considerându-l bun. Mai mult de jumătate dintre participanți (67%) s-au aflat pentru prima dată la un astfel de eveniment și mulți dintre ei și-au exprimat dorința de a mai participa la astfel de evenimente și în viitor.

Acțiunile dedicate obiectivelor orizontale vor continua în proiect până în luna august 2015. Mai multe informații veți găsi pe site-ul proietului www.cs-efica.ro la rubrica ,,Obiective orizontale’’.

Pentru detalii:

Georgeta Lumei

Expert Informare și Publicitate

0721 888 402/ginalumei@gmail.com


/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/