„Tinerețe fără bătrânețe” sau „prevenție ca să ajungi la bătrânețe”?!

Printr-un regim alimentar corespunzător, organismul se menține sănătos și cu un sistem de apărare integru. Un stil de viață echilibrat și o alimentație adecvată ar putea fi secretul unei vieți sănătoase și calea spre o bătrânețe fără medicamente.

Odată ce am dezbătut într-un articol anterior ce înseamnă cancerul mamar, prevenția, înainte de toate, are cea mai mare însemnătate. Atunci când una din trei leziuni mamare este strâns legată de alimentație, greutate corporală, activitatea zilnică necorespunzătoare și stres, trebuie să ne gândim ce putem schimba din stilul nostru de viață.

„Contrar așteptărilor, durerea este cel mai rar simptom. Doar la 8% din cazuri la debutul bolii este sesizată durerea. Palparea unui nodul sau a unei tumori presupune să fie suficient de mare (1 cm). Tumora poate avea o evoluție de 8-10 ani în organism – fără să știm, fără să ne doară, fără să simțim ceva, până să apară simptomatologia vizibilă. De aceea este atât de important consultul periodic, pentru a depista din timp orice anomalie. Depistarea timpurie înseamnă creșterea șanselor de supraviețuire și vindecare. Recomand un stil de viață echilibrat prin alimentație sănătoasă și exerciții fizice regulate.”, ne spune medicul specialist în imagistică-radiologie, dr. Emanuel Trika.

CITEȘTE ȘI: Cunoaște-ți organismul! Despre cancerul mamar și nu numai…

Pentru a evita problemele de sănătate, recomandările medicilor sunt următoarele: consumul de fructe și legume zilnic, 2/3 din alimentele ingerate să fie de origine vegetală și doar 1/3 carne, menținerea greutății în limite normale și practicarea exercițiilor fizice regulate.

Organismul nostru are nevoie de conținuturile tuturor categoriilor de alimente. Efect puternic protector îl au vitaminele și antioxidanții conținuți în alimente cum sunt fructele și legumele. Legumele de culoare verde, salata verde, conopida, broccoli, varza, guliile, mazărea, varza de Bruxelles modifică metabolismul estrogenilor din organism. Cele de culoare roșie: sfecla, pepenele verde, grapefruitul, roșiile conțin antioxidanți de tipul licopenului, foarte important pentru organism. Morcovii și ardeii grași conțin beta caroten. Pentru a obține dozele recomandate de vitamina D, se recomandă expunerea la soare sau consumul de alimente bogate în această vitamină: sardine, hering, băuturi din orez sau soia. Sardinele conțin grăsime omega 3 care normalizează estrogenii în sânge și inhibă diviziunea celulară și a mecanismelor de creștere celulară canceroasă. Alte surse de grăsimi omega 3: cereale integrale, nuci, ulei de soia, ulei din semințe de in. Ceaiul verde este și acesta important fiind extrem de bogat în antioxidanți. De asemenea, cerealele integrale conțin fibre, seleniu și vitamina E. Consumul zilnic a 25 mg/zi de cereale scade cu 35% riscul de a dezvolta afecțiuni la nivelul sânilor. Eliminarea de cartofi prăjiți din alimentație este un „must”. Se evită carnea prăjită sau preparată la grătar, deoarece grăsimea care cade pe cărbunele încins dezvoltă un fum bogat în hidrocarburi (agent cancerigen). Carnea ar trebui așezată cât mai sus, mai departe de foc.

„Alimentele pe care ar trebui să le consumăm cât mai puțin sunt: carnea de porc, ouă, lapte gras (grăsimi saturate), produse de patiserie, margarina. Efect favorizant este și consumul de alcool, care are ca efect dezechilibrul hormonal prin creșterea nivelului de estrogeni. 30 gr. de consum zilnic dublează riscul de a face cancer mamar”, ne dezvăluie dr. Trika. Acesta mai punctează un lucru foarte important: relația pacient-medic de familie. „Medicul de familie cunoaște întregul istoric al pacientului și poate elibera trimitere către medicul specialist pentru investigații suplimentare. Este esențial ca medicii de familie să recomande un consult ulterior de specialitate. Din păcate, 80% din formațiunile tumorale se depistează întâmplător. Prevenția este prioritară și esențială”.

Un proverb englezesc spune: „Nu-ți săpa mormântul cu propriul cuțit și propria furculiță”, așadar alimentația necorespunzătoare poate contribui la stres și oboseală, iar pe termen lung poate contribui la creșterea riscului de a avea probleme de sănătate. Într-un final, suntem ceea ce mâncăm… sau nu?! Ce gândim, simțim, iubim sau ne place putem combina, ținând cont și de o nutriție echilibrată. Până la urmă, nu ne interzice nimeni să vizităm locații ca McDonald’s, KFC sau șaormerii, atâta vreme cât nu abuzăm. Am putea concluziona… totul ține de echilibru!

Mai multe informații se pot obține și citind cărți care te ghidează spre un stil de viață sănătos:

https://carturesti.ro/carte/the-story-of-stuff-povestea-lucrurilor-2331050?p=43

https://carturesti.ro/carte/alegeri-alimentare-neinspirate-1663625?p=44

https://carturesti.ro/carte/medicina-nutritie-si-buna-dispozitie-2327144?p=1&t=c_quick-search&s=medicina+nutritie+si+buna

https://carturesti.ro/carte/dilema-omnivorului-1351831?p=1

https://carturesti.ro/carte/despre-somn-198353091?p=1&t=c_quick-search&s=despre+somn

https://carturesti.ro/carte/cum-sa-nu-mori-1989010?t=a_bought-with&p=1

https://carturesti.ro/carte/mindfulness-pentru-incepatori-285603?p=3