Consilierii județeni de Timiș au aprobat studiul de prefezabilitate aferent modernizării infrastructurii feroviare Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră. Primarul de Reșița, prezent la plenul CJT, le-a explicat aleșilor stadiul investiției. Ioan Popa a spus că cei de la Agenția Feroviară Română urmează să stabilească dacă aici vor circula trenuri pe hidrogen, fie cu acumulatori.
Cei patru parteneri ai proiectului – consiliile județene Caraș-Severin și Timiș, precum și primăriile Reșița, respectiv Timișoara – își propun să asigure o conexiune rapidă, cu reducerea substanțială a duratei călătoriei între Reşiţa şi Timişoara, respectiv punctul de trecere a frontierei dintre România şi Serbia la Moraviţa şi Aeroportul Internaţional Timișoara. În cadrul acestui proiect, se dorește, de asemenea, asigurarea transportului de călători între Timişoara şi Reşiţa, fără transbordare, prin sistemul tram-train.
„Am comandat acolo un studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate și caietul de sarcini pentru proiectul tehnic. Reșița se ocupă de partea tehnică a acestui proiect mare. Metrou SA face lucrarea. Am preluat prefezabilitatea, am transmis-o către Regionala CFR și către CFR Infrastructură București pentru puncte de vedere, ni s-a comunicat că e totul în regulă, pentru că ei sunt beneficiarii finali ai acestor lucrări. În consecință urmează ca noi, cei patru, să validăm preSF-urile în ședințele consiliilor, după care se trece la plata lor și mai departe la partea de SF. Ei practic lucrează la SF deja, dar depășim o etapă din 3. Din discuțiile pe care le avem cu CFR și Ministerul Transporturilor, proiectul va fi împărțit în două, tehnic: Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița linie dublă electrificată va fi o parte pe care noi o vom preda la final, SF-ul, către CFR Infrastructură ca ei să gestioneze mai departe – și probabil vom finanța pe Programul Operațional de Transport, fiind parte din TNT – și bucata Voiteni Berzovia-Bocșa-Reșița ne-am asumat să o facem noi până la capăt, adică să mergem pe procedură și pe PT, și pe execuție. Este finanțat pe PNRR. Deci noi le splităm în două: unul se duce către CFR Infrastructură și duc ei mai departe, și pe celălalt îl vom duce noi până la capăt.”, le-a spus Ioan Popa consilierilor județeni din Timiș.
Potrivit primarului de Reșița, la acest moment, Agenția Feroviară Română lucrează la o analiză să vadă ce material rulant se pretează pentru această linie. „Era ideea să punem trenul pe hidrogen, există și posibilitatea să luăm trenuri pe acumulatori. Acumulatorii, pe calea ferată, pe infrastructura asta de transport țin până la 600-700 de kilometri, deci s-ar putea să fie o soluție mai ieftină să mergem pe acumulatori, mai cu seamă că de la Voiteni putem să ridicăm catenara Voiteni-Timișoara. E o diferență foarte mare de preț între trenurile pe hidrogen și o garnitură care circulă pe acumulatori de curent electric.”, a explicat Ioan Popa.
În prezent, atât linia cât și stațiile de cale ferată de pe traseu au deficiențe care nu permit circulaţia trenurilor fără restricții de viteză, transportul de marfă și călători pe tronsoanele în cauză fiind grav afectat.
Studiul de prefezabilitate al proiectului, SF-ul și documentația tehnică pentru achiziția proiectului tehnic și execuție au o valoare de 10,7 milioane de lei. Valoarea de plată pentru documentația întocmită la faza de studiu de prefezabilitate este de 33% din valoarea totală a contractului. Astfel, fiecare din cei patru asociați va trebui să achite aproximativ 1 milion de lei incl. TVA.
Secțiunea Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră are o lungime totală a traseului existent de 117,977 km, care aparțin infrastructurii feroviare publice, aflată în proprietatea statului și dată în concesiune CNCF „CFR” S.A.. Pe traseu există în total 13 stații – 11 pe distanța Reșița Nord-Timișoara Nord, fără a include stațiile CF Timișoara Nord și Reșița Nord, și două pe distanța Voiteni – Stamora Moravița.