Consiliul ASF a adoptat normele în forma rezultată din consultările avute cu principalii participanţi la piaţa asigurărilor auto obligatorii – asociaţii de protecţie a consumatorilor, societăţi de asigurare, transportatori, brokeri şi service-uri auto, precum şi alte asociaţii –, considerându-se că amendamentele aduse proiectului iniţial au conturat un cadru coerent şi echilibrat în sprijinul aplicării legii, care a întrunit totodată şi un consens larg pe parcursul celor două dezbateri publice pe această temă.
Noul cadru legal care reglementează piaţa RCA presupune o strânsă colaborare între mai multe instituţii ale statului. În acest sens, ASF a iniţiat şi a dezvoltat parteneriate instituţionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii şi cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii nr. 132/2017.
Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi, printre care se numără: reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor; modalitatea de decontare directă; asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat; reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.
Bonus şi malus
Prin sistemul de bonus-malus, șoferii care nu produc accidente ar putea plăti polițe RCA cu 50% mai ieftine (bonus) decât tarifele rezultate din calculele de referință, iar cei care au un comportament inadecvat în trafic ar putea plăti cu până la 180% mai mult (malus).
Cornel Coca Constantinescu, vicepreședintele ASF pentru sectorul Asigurări, a declarat în cadrul dezbaterii publice desfășurate pe tema RCA: „Am discutat cu toți cei implicați și am convenit că cel care este asigurat și are un comportament adecvat în trafic trebuie să fie bonusat, trebuie să primească un discount semnificativ. Am crescut acest bonus de la 32% la 50%. În ceea ce privește categoria persoanelor care sunt malusate, care au un comportament inadecvat în trafic, care fac accidente, care ne împing către zona de creștere a tarifelor și de rezolvare a acestor probleme pe care le constatăm că există astăzi, vor fi malusaţi până la 180%. Era 200%, dar 180% a rezultat în urma dezbaterilor cu asociații de protecția a consumatorului, transportatori, service-uri, am convenit că punctul de echilibru este acest 180%”.
Factorul N
O altă noutate constă în calculul „Factorului N”, care are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienții sunt considerați cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Factorul N” va fi determinat de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR). Dacă „Factorul N” adăugat tarifului de referință este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depășește această limită – prin ofertele transmise de către asiguratori – reprezintă clienții cu risc ridicat. Iar clienții cu risc ridicat vor fi orientați automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referință plus „Factorul N”, se mai precizează în analiza realizată de Mediafax.
Norma de aplicare a Legii RCA va intra în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României.
ASF este autoritatea naţională pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital, care însumează peste 10 milioane de participanţi.