De la începutul pandemiei, aproape 4000 de cadre medicale din România au fost infectate cu coronavirus. Practic 1 din 17 pacienți care s-au îmbolnăvit în această perioadă este din rândul personalului sanitar. În semn de recunoștință, pentru ei, dar și pentru medicii, asistentele și infirmierele care luptă împotriva temutului SARS-CoV-2, una dintre fațadele Spitalului de Boli Infecțioase din Timișoara a fost luminată în portocaliu, culoare desemnată de Organizația Mondială a Sănătății pentru a marca Ziua Mondială a Siguranței Pacientului.
Pandemia de COVID-19 a arătat provocările, dar și riscurile uriașe la care sunt expuse cadrele medicale în lupta lor zilnică împotriva noului coronavirus. De aceea, în acest an, Organizația Mondială a Sănătății a stabilit ca sloganul dedicat Zilei Mondiale a Siguranței Pacientului, în 17 septembrie, să fie: „Personal medical în siguranță! Pacienți în siguranță!”.
„Siguranța pacientului a fost tot timpul centrul politicii noastre sanitare. În acestă pandemie, am modificat structura spitalului de mai multe ori pentru a deservi cât mai bine pacienții. Am fost, suntem și vom fi lângă ei pentru a-i face bine. Și pot să aibă toată încrederea în tot personalul și în toată familia Spitalului «Victor Babeș».”, a spus prof. univ. dr. Cristian Oancea, managerul Spitalului Clinic de Boli Infecțioase.
„Este o zi importantă și noi îi acordăm o atenție deosebită pentru că siguranța pacientului este obiectivul numărul unu în spitalul nostru. Este obiectivul cu care am pornit să modernizăm și să dezvoltăm acest spital. Ce înseamnă siguranța pacientului? Înseamnă că, atunci când vine la spital, să nu plece mai bolnav decât a venit. Înseamnă să nu dobândească o infecție. De aceea, am creat circuite noi, care sunt funcționale. Și dovada eficienței noastre a fost că nu am avut infecții în această perioadă. Înseamnă însă și siguranța personalului nostru, să nu fim noi cei care transmitem această infecție. În bolile infecto-contagioase acest risc este mare. Siguranța pacientului înseamnă ca starea lui fizică, dar și psihică să fie menținute în parametrii optimi, motiv pentru care am căutat să îmbunătățim și condițiile hoteliere.”, a spus dr. Virgil Musta, șeful Secției de Boli Infecțioase II din cadrul Spitalului de Boli Infecțioase.
„Protejarea și protecția personalului medical sunt și vor fi preocuparea noastră constantă și în următoarea perioadă. Și o vom face prin asigurarea materialelor de protecție, a echipamentului, prin respectarea circuitelor și, mai ales, prin instruirea cadrelor medicale. Vreau să mulțumesc personalului medical, medicilor, asistentelor, infirmierelor, tuturor, pentru toată grija, compasiunea și dedicarea dată actului medical în toată această perioadă. Daca e un lucru pe care l am învățat în această pandemie e acela că există un pas foarte mic între condiția de a îngriji și aceea de a fi îngrijit, iar aceste roluri se pot schimba oricând.”, a transmis asist. univ. dr. Diana Manolescu, directorul medical al Spitalului Clinic de Boli Infecțioase.