Reșița a găzduit astăzi o nouă întrunire a Consiliului pentru Dezvoltare Regională Vest, județul Caraș-Severin fiind deținătorul președinției. Ședința a fost urmată de o conferință de presă în cadrul căreia cea mai importantă veste a fost adusă de Silviu Hurduzeu.
Stadiul de implementare a Programului Operațional Regional (POR) 2014-2020 ar fi trebuit să fie subiectul central al întâlnirii cu presa, însă vestea cea mai importantă a fost adusă de președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Silviu Hurduzeu. S-a făcut un pas mare pentru eficientizarea energetică a celor trei staționare de la Spitalul Județean de Urgență din Reșița. „În această săptămână, din partea ADR Vest am primit adresa prin care ni se comunica faptul că toate cele 3 proiecte depuse pentru reabilitare energetică, la cele 3 staționare, au îndeplinit punctajul necesar și ne aflăm în perioada de precontractare, fiind nevoie doar de unele clarificări, lucruri pe care ADR Vest ni le-a solicitat în momentul în care ne-a transmis adresa respectivă. Vom face acele modificări și în ședință de Consiliu Județean vom aproba acele modificări”, a declarat Silviu Hurduzeu.
În ceea ce privește întrunirea de astăzi a Consiliului pentru Dezvoltare Regională Vest, aceasta a reprezentat a doua ședință care se ține la Reșița, pentru că președinția Consiliului este deținută de județul Caraș-Severin. La întâlnire au participat, așa cum era firesc, președinții consiliilor județene din Caraș-Severin, Timiș, Arad și Hunedoara, precum și primari din cele 4 județe.
Ordinea de zi a cuprins 7 puncte, în mare parte, informări. Cele mai importante au făcut referire al stadiul implementării POR în Regiunea Vest și oportunitățile de finanțare încă disponibile. De asemenea, membrii CDR Vest au fost informați cu privire la inițiativele Autorității de Management a Programului Operațional Regional (AM POR) de diminuare a riscului de dezangajare la sfârșitul anului 2018. O primă inițiativă se referă la domeniul mobilității urbane durabile prin realizarea unui proiect de înnoire a parcului de material rulant și achiziția de autobuze cu rol în transportul școlar. Cea de-a două inițiativă a AM POR se referă la lansarea unor apeluri de proiecte pentru proiectele nefinalizate în cadrul operațiunilor 5.1 „Conservarea, protejarea, promovarea și dezvoltarea patrimoniului natural și cultural” și 6.1 „Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale”.
ADR Vest a supus aprobării membrilor CDR Vest următoarele documente: rapoartele de activitate ale ADR Vest și CDR Vest pentru anul 2017 și o informare cu privire la noua propunere de buget a Comisiei Europene post 2020.
Despre proiectele depuse în cadrul POR până în prezent a vorbit directorul general al ADR Vest, Sorin Maxim: „Suntem deja în plin cu derularea Programului Operațional Regional, un program care se adresează în principal zonelor urbane, care are ca și alocare pentru Regiunea Vest 712 milioane de euro și se poate observa că suntem deja la aproape jumătate cu ceea ce înseamnă proiecte depuse, fără cele respinse, proiecte care pot produce cheltuieli. Sunt deja aproape 200 de milioane de euro contractați, proiecte care sunt în diverse faze de implementare. Cele publice trebuie să treacă prin faza de licitație și sunt foarte multe proiecte private care deja s-au finalizat și mai avem încă 156 de milioane de euro în proiecte care sunt în diverse stadii de evaluare, procesare sau precontractare, care urmează să fie transformate în contracte în perioada imediat următoare. Suntem aproape de jumătatea implementării programului și încercăm să recuperăm acea perioadă care la început a fost oarecum pierdută în ideea în care programul a fost aprobat un pic mai târziu”.
Până în prezent însă, din cele 700 de proiecte depuse, 263 au fost respinse, retrase sau reziliate, având o valoare totală de 209,17 milioane de euro și 172,23 milioane de euro nerambursabili. „Sunt proiecte care au ori la conformitate, ori la partea de evaluare anumite avize, documente care nu respectau rigoarea programului, fie am avut în zona de proprietate anumite probleme care erau pe jumătate rezolvate”, a explicat Sorin Maxim.