CNAIR este criticată de către Asociația Pro Infrastructură pentru modul în care gestionează proiectul privind realizarea segmentului lipsă din autostrada A1 Lugoj – Deva, cuprins între Margina și Holdea. „Și cu banii luați și fără autostradă”, transmit reprezentanții ONG-ului.
Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează proiectele de infrastructură din România, critică în termeni duri Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru modul în care gestionează proiectul privind realizarea ultimului segment din autostrada A1 Lugoj – Deva. Este vorba de celebrul tronson cu tuneluri pentru urși, cuprins între Margina și Holdea.
Acest segment de aproape zece kilometri va obține finanțare prin PNRR, iar valoarea investiției este estimată la aproximativ 300 de milioane de euro. Inițial, termenul limită pentru depunerea ofertelor la licitația pentru proiectarea și execuția acestui lot a fost 31 ianuarie. Însă, având în vedere faptul că magistrații Curții de Apel București au decis pe 26 ianuarie să respingă contestația grecilor de la Aktor, iar CNAIR trebuie să răspundă tuturor celor 130 de clarificări din partea constructorilor, termenul a fost prelungit până la data de 14 februarie.
Asociația Pro Infrastructură susține, însă, că cei de la CNAIR le răspund ofertanților în bătaie de joc. „A1 Lugoj-Deva lot 2: și cu banii luați și fără autostradă. Este un proiect inclus în PNRR care trebuie terminat în 2026, CNAIR răspunzând ofertanților în bătaie de joc, fără să învețe nimic din greșelile care ne-au costat deja aproape 50 de milioane euro. (…) Răspunde la cererile de clarificări venite din partea constructorilor în stilul consacrat, plin de truisme, inexactități și fără să își asume răspunderea sau vreun risc, încercând să pună totul în cârca privaților care trebuie să ghicească terenul și să oferteze în orb”, au transmis reprezentanții ONG-ului.
Concret, Asociația Pro Infrastructură susține că este un „haos complet” între planșe și cerințele beneficiarului.
„Ofertanții cer clarificarea secțiunilor de pod și a schemelor statice, a grosimii betonului și a sistemului de sprijin în tunel – CNAIR spune că documentația este ilustrativă, o să facă ei proiectul. Se cer documente clare despre sondajele geoelectrice IGR de la tuneluri, CNAIR nu le are. Nu există studiu topografic mai recent de 2014 pentru zonele modificate ulterior. Și multe altele…”, au informat reprezentanții ONG-ului.
În aceste condiții, Asociația Pro Infrastructură a previzionat și rezultatul acestui proiect. „Antreprenorii serioși fug și merg până la capăt doar cei care își asumă orbește riscuri tehnice și financiare enorme. Termen depunere oferte: 14 februarie. Oare ce se va întâmpla?”, s-au întrebat retoric reprezentanții ONG-ului care monitorizează proiectele de infrastructură din România.