Zeci de elevi din Dumbrăvița au participat la un curs practic de educație rutieră organizat de primărie, în colaborare cu polițiști și salvatori. Pe biciclete sau trotinete electrice, copiii au învățat cum să circule în siguranță, ce reguli trebuie respectate și ce riscuri implică ignorarea lor.
Marți dimineață, parcarea Sălii Polivalente din Dumbrăvița s-a transformat într-un adevărat poligon de învățare. Elevi de gimnaziu ai școlii din comună, echipați cu biciclete, trotinete și motociclete electrice au exersat viraje și frânări, în siguranță, sub îndrumarea agenților de poliție, instructorilor moto și echipelor de salvatori.
„Îmi place partea cu simularea regulilor din trafic, că ne învață cum să luăm curbele. Eu am o bicicletă. În Dumbrăvița, trotuarul nu prea e bun, lumea parchează pe trotuar și nu prea poți să treci de ei. Dacă vom avea vreodată piste până la Parcul Botanic, o să fie foarte fain”, a spus un elev din clasa a VI-a.
O colegă de școală, din clasa a VIII-a, l-a completat: „E o problemă că nu sunt piste suficiente de biciclete sau de trotinete. Sunt puține și doar pe un sens. Dacă venim din sensuri diferite, unul trebuie să se oprească și să se dea jos.”
Pentru cei mici, echipamentul de protecție le oferă un soi de superputere. „Dacă porți echipament, nu e niciun pericol”, a spus, încrezător, un băiat care utilizează o trotinetă electrică.
Programul a fost complex, de la lecții de prim-ajutor, simulate de echipajele ISU, până la exerciții cu ochelari care simulează starea de ebrietate.
„Cel mai important lucru: niciodată nu avem voie să scoatem casca, chiar dacă suntem pe bicicletă sau trotinetă. Și înainte să ajutăm un accidentat, ne asigurăm că nu ne punem pe noi în pericol”, a explicat o reprezentantă ISU, în cadrul demonstrației.
Polițiștii au tras un semnal de alarmă cu privire la folosirea trotinetelor electrice puternice de către copii. „Tot ce înseamnă trotinetă electrică peste 4 kW necesită permis categoria AM. Se întocmesc două dosare penale, dacă un copil e prins pe o astfel de trotinetă: unul pentru el, altul pentru părinte. Mulți părinți nu se informează când cumpără aceste vehicule și nu realizează ce risc pun pe umerii copiilor”, a declarat inspectorul Roland Friedmann, de la Serviciul Rutier.
Un mesaj clar pentru părinți a venit și din partea administratoarei grupului Blitz. „Dacă o bicicletă sau trotinetă electrică depășește viteza de 25 km/h, poate fi încadrată ca moped, iar pentru moped ai nevoie de permis. Copiii trebuie să cunoască indicatoarele, regulile de bază și mai ales să fie vizibili și precauți. Iar părinții – să fie informați”, a explicat Dorina Huțan Jurca.
În cadrul cursului, copiii au avut parte și de o simulare de descarcerare în urma unui accident între o trotinetă și o mașină, ca să înțeleagă cât de grav se poate transforma un moment de neatenție.
Evenimentul a fost organizat în cadrul programului „Școala altfel”, de Primăria Dumbrăvița.
„Rolul nostru este să derulăm activități de conștientizare. Multe dintre trotinetele sau bicicletele electrice nu par periculoase, dar un vehicul de 4 kW poate ajunge ușor la 25 km/h. Dacă te lovești de un obstacol, riscul e foarte mare.”, a declarat viceprimarul Sergiu Grui. El atrage atenția asupra unui fenomen tot mai frecvent: grupurile de copii care se aventurează pe drumuri publice, uneori pe vehicule asemănătoare motocicletelor, fără echipament și fără să respecte regulile. „Le recomandăm să nu încerce manevre periculoase, cum ar fi mersul pe o roată. Drumurile județene sunt înguste și aglomerate. Pericolele sunt reale”, a mai spus viceprimarul.