Premieră cu totul aparte pe scena Teatrului de Vest din Reșița, o premieră bizară și absurdă, așa cum n-au mai avut ocazia spectatorii să vadă. Un regizor tânăr, cu imaginație bogată și viziune aparte vine să răstoarne chiar și lucrurile cu care actorii cu tradiție de la Reșița erau obișnuiți.
„Scene bizare după Urmuz” este cea de-a patra premieră a Teatrului de Vest din Reșița pe anul 2019, o piesă care vine să dea peste cap tot ce știau reșițenii despre teatru. Bazată pe volumul de proză „Pagini bizare” al lui Urmuz, piesa a fost adaptată pentru scenă de Mihaela Panainte, ale cărei spectacole au mai participat la festivaluri naționale, așa că speranța este mare și vis a vis de premiera de la Reșița, programată miercuri, 27 martie, ora 19 și care va mai putea fi vizionată și sâmbătă, 30 martie, de la aceeași oră.
„E un lucru foarte curajos să vrei să faci un Urmuz la Reșița. Recunosc că am avut puține emoții, dar cred că e important ca în orașele mici să avem mai mult curaj și să facem anumite proiecte de avangardă, să nu așteptăm să le facem doar în teatrele naționale și teatrele mici să nu aibă această oportunitate de a ajunge la festivaluri naționale”, a declarat tânăra regizoare.
Povestea „Scenelor bizare după Urmuz” se bazează mai mult pe mișcare scenică, gesturi, expresii ale feței, decât pe cuvinte. Cu personaje fantastice, nimic nu mai seamănă cu realul. Inclusiv spațiul în care joacă actorii este unul neconvențional, fiind vorba despre o cutie închisă cu pereți din sticlă, plasată în anii ‘60, ceea ce îi ține pe actori într-o lume de vis, o lume claustrofobă. Este primul spectacol de comedie, o comedie neagră, al Mihaelei Panainte, cea care spune că a lucrat intens cu actorii timp de o lună, cu 10 ore de repetiții pe zi. Scenariul este de fapt un colaj inventat de Mihaela pentru scenă. „E greu să faci din proză un dialog pentru teatru”, recunoaște regizoarea.
Din distribuție fac parte 4 actori ai Teatrului de Vest, selectați de Mihaela Panainte după o analiză atentă: Camelia Ghinea, Florin Ibrași, Marius Tudor și Sorin Fruntelată, dar și doi actori din Arad, proaspăt absolvenți ai Facultății de Teatru și Film din Cluj-Napoca: Andreea Bănică și Robert Danci.
„Cred că pentru toți actorii a fost o provocare, dar o provocare frumoasă. Am avut parte de o echipă tânără pe care vă spun din start că o iubesc. Mi-ar plăcea să știu că îi am lângă mine permanent. Este o echipă foarte atentă la detalii, care ne-a cerut să facem altceva, ne-a urmărit fiecare mișcare a degetului. Nu au fost atât de atenți la cum spui lucrurile, ci la felul în care corpul exprimă ceea ce faci și ceea ce spui. Repetițiile au fost întrerupte mai mult de faptul că actorii intrau din nou în zona lor de confort. Eu îi mulțumesc managerului Florin Ionescu că a adus o astfel de echipă la Reșița. Mi-era dor să lucrez cu oameni profesioniști”, a declarat Camelia Ghinea.
Punerea în scenă a absurdului a fost o provocare pentru toți actorii selectați, însă, după cum spune Sorin Fruntelată, „noi, actorii care avem ceva state pe aici, prin Reșița, aveam nevoie de o gură de aer de genul ăsta. Nu am mai avut parte de asemenea text, de asemenea scenografie, mișcări din astea animalice, bizare, ciudate. Fiecare am avut câte ceva de învățat”.
Mihaela Panainte este sigură că spectacolul este făcut pentru Festivalul Național de Teatru. „Sunt convinsă că vom ajunge la Festivalul Național cu acest spectacol, pentru că teatrul din Reșița merită să facă performanță”.
Imagini din timpul repetițiilor