Transportatorii fluviali se plâng că înregistrează zeci de milioane de euro pierderi din cauza închiderii circulației pe Dunăre. Stratul gros de gheață blochează șenalul navigabil, navele staționează în port, încărcate cu mărfuri, în timp ce marinarii așteaptă să poată circula în condiții de iarnă, fără să-și pună viața în pericol.
Directorul Sucursalei Drobeta a CNFR Navrom Galați susține că transportatorii vor ca traficul naval să fie redeschis. De aproape două săptămâni, nicio navă nu poate circula pe Dunăre din cauza gheții.
„Se cheltuiesc sume importante cu combustibilul necesar efectuării manevrelor în locul de ancorare pentru păstrarea în stare de exploatare a echipamentelor. Întârzierile în livrarea mărfurilor aduc pagube enorme și beneficiarilor”, a afirmat directorul Sucursalei Drobeta a CNFR Navrom Galați, Florin Bejenaru, pentru Agerpres.
Specialiștii susțin că, în afară de sloiurile de gheață, circulația navelor a fost afectată și din cauza debitelor mici ale Dunării. În aceste condiții, autoritățile navale i-au avertizat pe armatori să respecte gabaritul de navigație și redimensionarea convoaielor pentru tranzitarea punctelor critice situate în aval de Porțile de Fier II (863+358).
„Autoritățile teritoriale navale din Bulgaria, Serbia, Ungaria și Slovacia au decis, la rândul lor, închiderea circulației fluviale pe Dunăre pentru preîntâmpinarea unor evenimente provocate de sloiurile de gheață. Doar în zona portului sârbesc Novi Sad se desfășoară activități portuare, unde trei spărgătoare de gheață acționează pentru deblocarea șenalului navigabil”, a precizat Bejenaru.
Directorul Navrom a mai adăugat că și ecluzările prin barajele Porțile de Fier I și Porțile de Fier II au fost sistate. Prin acestea sunt tranzitate în condiții normale, în ambele sensuri, peste 37 de milioane de tone de mărfuri pe an.
Dunărea a înghețat din cauza gerului și a debitului și curenților slabi ai fluviului. Fenomenul rar a activat Comandamentul de Acțiune împotriva Gheții pe Dunăre, iar în zonă a fost trimis să intervină „Perseus”, cel mai mare spărgător de gheață din România. Nava s-a îndreptat spre Șantierul Naval din Tulcea și spre Tulcea, zona cea mai vulnerabilă, susțin specialiștii, așa că zona de intrare a Dunării în țară a fost complet neglijată, deși partea sârbă nu a aplicat același tratament traficului pe Dunăre.
Căpitănia Portului Moldova Veche ne-a transmis că portul este deschis și că oricum gheața în port este mică și nu este compactă, așa că navele pot efectua liniștite manevrele specifice. Dar, pentru a ajunge în port, trebuie să treci șenalul navigabil, iar Dunărea, de la intrarea în România, nu este navigabilă din cauza gheții compacte ce s-a format.
Dacă românii au un singur spărgător de gheață, Perseus, care a fost mobilizat în zona Tulcea, sârbii au tot felul de remorchere care sparg gheața, un asemenea remorcher activând ieri în zona Pancevo după ce alaltăieri a trecut prin fața portului Moldova Veche. „La noi nu a ajuns spărgătorul de gheață niciodată, eu nu știu vreun an în care să se fi acționat în zona noastră”, ne explică oficialii căpităniei. Așa că, deși avem portul deschis, navele nu pot acosta pentru că România, pentru întregul șenal navigabil al Dunării, are un singur spărgător de gheață…