Vești bune vin de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere care a anunțat cei șase constructori eligibili pentru continuarea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva.
Pe lista constructorilor selectați se află: Asocierea Mapa Insaat ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S., Asocierea Sc Alsİm Alarko Sanayİ Tesİslerİ Ve Tİcaret A.Ş – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, Strabag Srl, Asocierea Impresa Pizzarotti & C Spa – Pizzarotti Sa – Retter Projectmanagement Srl şi Asocierea Terna Tourist Technical And Maritime Sa – Intracom Constructions Societe Anonyme Technical And Steel Constructions (Intrakat).
Cu alte cuvinte, este vorba despre trei asocieri de firme din Turcia, puternicul constructor austriac Strabag, italienii de la Pizzarotii, cei care de șapte ani tărăgănează lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, și o asociere de firme din Grecia.
Porțiunea aceasta de drum lipsă din autostradă, are o întreagă epopee începută undeva în anul 2013 când Agenția de Protecție a Mediului a cerut străpungerea muntelui și nu efectuarea unor săpături uriașe care ar fi despicat muntele în două. Specialiștii susțin că tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural. Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. Rezilierea a fost o decizie total nepotrivită după cum urma să se vadă mai târziu!
Constructorul angajat în trecut pentru această lucrare, Salini Impregilo – Secol Spa, a dat în judecată statul la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris și a câștigat în 2020, procesul privind rezilierea abuzivă a contractului. In această situație, statul român a fost obligat să plătească despăgubiri de 230 milioane de lei, plus alte câteva milioane drept cheltuieli de judecată.
Contractul pentru care au prezentat oferte constructori turci, austrieci, italieni și greci, prevede proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D, în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel. Valoarea estimată este 1,36 – 1,56 miliarde de lei fără TVA, finanțarea fiind asigurată din PNRR și bugetul de stat, pentru care nu există încă un termen estimativ de finalizare. Lotul 2 Lugoj-Deva are o lungime de 28,75 km, din care, secțiunile A, B și C (Dumbrava – Margina) au fost deschise traficului în martie 2017.
Participanții la trafic, utilizatorii acestei porțiuni „rupte” de drumul confortabil al autostrăzii, sunt cei care pot confirma cât de anevoioasă este parcurgerea acestui drum îngust cu doar două benzi, ajuns pe alocuri deteriorat până la stratul de uzură din pietriș.
Tronsonul de 9,13 kilometri de autostradă, care cuprinde 2,13 kilometri de tuneluri, a rămas de aproape zece ani singurul sector nefinalizat din Autostrada A1 Lugoj – Deva. Sectoarele Autostrăzii Lugoj – Deva sunt cuprinse în Autostrada A1 Nădlac – București care măsoară 580 de kilometri, fiind cea mai lungă din țară.