Sancțiuni mai dure pentru cei care folosesc telefonul mobil la volan, de luna viitoare!

Live-urile făcute la volan au ucis deja oameni în România, iar legile se vor înăspri în curând în acest sens. De la data de 12 octombrie, sancțiunile pentru cei care filmează, fac poze sau scriu mesaje se măresc, iar legislația a fost completată tocmai în spiritul noilor „posibilități” tehnologice, deoarece legislația mai veche se referea doar la vorbitul la telefonul mobil în timpul condusului. 

Guvernul a adoptat, la data de 12 august, Ordonanța nr. 11 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Modificările intră în vigoare de la data de 12 octombrie. Față de legea veche, care viza doar utilizarea telefonului mobil, prin noile reglementări a fost interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, de către conducător, în timpul conducerii vehiculului aflat în mișcare.

Cei care încalcă legea vor fi sancționați cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei) și cu aplicarea sancțiunii complementare de 4 puncte de penalizare. Cei care conduc vehicule pentru care nu este obligatoriu să aibă permis vor fi pedepsiți similar cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei).

Pedepsele sunt și mai dure dacă se fac și alte infracțiuni rutiere, simultan cu utilizarea dispozitivelor interzise. Iată lista:

– depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;

– circulația pe un sector de drum pe care accesul este interzis;

– nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulația diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);

​​- depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;

– nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;

– nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precedă, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;

– pătrunderea într-o intersecție atunci când circulația în interiorul acesteia este blocată;

– neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;

– nerespectarea regulilor privind depășirea;

– depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;

– circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire;

– depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;

– neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;

– depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.