Reșițenilor nu le prea pasă de creșterea prețurilor la benzină și motorină, chiar dacă acestea se apropie tot mai mult de 10 lei/litru. O dovadă în acest sens este faptul că numărul călătorilor care aleg transportul în comun nu a crescut în ultima perioadă, așa cum s-a întâmplat, spre exemplu, atunci când s-au relaxat măsurile impuse de pandemie.
Deși scumpirile de la pompă revoltă pe toată lumea, acest lucru nu i-a convins pe reșițeni să lase mașinile acasă și să aleagă transportul în comun.
„Mă așteptam ca numărul călătorilor, în urma scumpirilor de carburant, să crească mai mult, așa cum s-a întâmplat de exemplu în București unde metroul poate că e altceva, se adresează un pic altui segment. Spre surpriza mea, deși a crescut numărul de călătorii, a crescut nu datorită scumpirii carburantului, ci a crescut din inerție, ca să zic așa, prin faptul că începem să uităm de pandemie. Dacă anul trecut pandemia încă ne-a afectat foarte, foarte tare, că din martie, aprilie 2020 noi ne-am dus în cap vizavi de tot ce a însemnat încasări, începând de prin toamnă încet-încet cifrele noastre sunt undeva la 25% – 30% mai mari ca încasări, dar o parte din creștere vine din faptul că lumea începe să uite de pandemie, să se întoarcă spre autobuz.”, ne-a explicat Dănuț Jurubescu, directorul Transport Urban Reșița.
Într-adevăr, pandemia a dus la o scădere de 80% a încasărilor, însă în prezent, odată cu relaxarea măsurilor, s-a revenit la valorile înregistrate în 2019. Este o veste foarte bună, având în vedere că a crescut enorm numărul înmatriculărilor în Reșița: cu peste 330%.
O altă explicație pentru creșterea numărului de călători ar putea fi și că Reșița nu este un oraș mare ca întindere, astfel că șoferii care trăiesc aici și muncesc tot în municipiu nu resimt niște costuri suplimentare exagerate. În plus, traficul din Reșița nu poate fi comparat cu cel din marile orașe nici măcar la orele de vârf, așa că șoferii nu stau ore întregi pe drumuri.
Există însă un factor important care i-ar putea determina pe mulți reșițeni să lase mașinile acasă: lucrările majore pentru reintroducerea tramvaiului. „Ne așteptăm, odată cu închiderea circulației pe anumite segmente, să crească destul de mult numărul de călători și oamenii să înceapă să își lase mașina acasă. Vor fi blocaje și dacă blocăm și autobuzele va fi neplăcut.”, mai spune Dănuț Jurubescu.
Numărul mare de înmatriculări poate fi explicat tot prin frica de infectarea cu SARS-CoV-2. Reșițenii au preferat să își cumpere o mașină, în funcție de posibilități, însă directorul TUR are un mesaj pentru ei: „Eu o să zic «arunc-o și vino în autobuz». Eu aș vrea lumea să vină spre autobuz, dar… Chiar cred că tramvaiul va rezolva mult din problema asta, eu chiar cred că foarte multă lume la un moment dat se va întoarce la transportul în comun. Un traseu mediu Victoria-Nera probabil tramvaiul o să îl facă în maximum 5-10 minute, tramvaiele vor circula probabil cu o frecvență de 5, 6 minute, poate chiar mai des la ore de vârf și atunci nu văd de ce te-ai duce cu mașina când s-ar putea să dureze mai mult cu mașina, să nu ai unde o parca, să coste parcarea mai mult decât abonamentul.”