Transportul local de călători înseamnă de ani de zile, la Reșița, autobuze vechi, condiții neschimbate, bilete scumpe și călători resemnați. De la preluarea în 2011 a gestiunii acestui serviciu public, societatea Spedition Ro-A-Tir nu a făcut nicio schimbare majoră în modul în care reșițenii circulă cu autobuzele pe drumurile municipiului. Nici nu va face, pentru că societatea e interesată mai întâi să cumpăre terenul pe care își are sediul și garajele.
S-au împlinit în vară trei ani de când societatea Spedition Ro-A-Tir a preluat de la bătrânul Prescom gestiunea serviciului public de transport local în comun de călători. Oamenii se plâng că vara leşină de cald, de mirosul greu din unele curse, de mizeria lăsată de alți călători și de prețul prea mare cerut de operator pentru bilete sau abonamente.
„Circul cu cursa asta de mai mulți ani, de când eram angajat la o firmă din Muncitoresc. Acum merg din Govândari până la Poșta Mare, dar abonamentul de 150 de lei mă rupe la salariul de 720 de lei cu care rămân lunar de la patron. Și vara-i cald, iarna frig și miroase de nu știu pe care geam să îmi scot nasul”, a spus George, navetist zilnic la Reșița.
„La noi autobuzele scârțâie la fel de ani de zile. Bine că au camere pe unele să vadă dacă fac scamdal unii și alții prin spate. Aș prefera să stau jos pe un scaun curat și să plătesc un preț mai mic, dar așa-i pe la noi, nu poți schimba nimic. Dacă nu ești mulțumit, iei taxiul”, a mărturisit o doamnă grăbită să urce în stația de la Nera.
Și asta preferă să facă mulți reșițeni care se grupează câte trei sau chiar patru și parcurg mai repede și mai civilizat unele trasee din municipiu.
Curețenia în autobuze nu este un factor care ține doar de călători sau doar de operatorul de transport. Mirosul greu, gunoaiele aruncate pe și sub scaune au la bază gradul de civilizație și curețenie al călătorilor. Potrivit managerului societății Spedition Ro-A-Tir SRL, Ionela Kovaci, autobuzele sunt curățate zilnic și de câte ori acest lucru se impune ca urmare a constatărilor șoferilor și taxatorilor sau în urma sesizărilor făcute de călători. O astfel de situație a constat-o și reporterul Express de Banat, aflat întâmplător în curtea societății de transport, pe timpul unei pauze a unui autobuz. Femeia de serviciu a intrat cu mătura, iar un alt membru al personalului de serviciu a stropit cu o soluție septică culoarele și scaunele. „Asta se întâmplă de mai multe ori în timpul zilei, de câte ori este nevoie sau după un grafic stabilit și de care angajații noștri țin cont”, a precizat Ionela Kovaci.
Călători puțini, tarife mari
Atracția spre autoturismele personale, dezamăgirea că nu au la dispoziție mașini mai noi și prețurile prea mari la abonamente, raportat la veniturile lor, îi determină pe mulți reșițeni să renunțe la a mai folosi autobuzul pentru a merge la serviciu sau pentru a se deplasa cu diverse ocazii dintr-un loc în altul. De altfel, faptul că numărul de călători a scăzut l-a constatat și managerul Spedition Ro-A-Tir, Ionela Kovaci. Cauzele sunt diverse și ating inclusiv impactul șomajului ridicat din municipiu, spune aceasta. Oamenii fac mai puține drumuri, iar disponibilizările și șomajul tehnic de la coloșii industriali din municipiu au și ele efecte asupra numărului de abonamente vândute.
Tarifele Ro-A-Tir, chiar dacă sunt mari comparativ cu alte oraşe şi cu condiţiile oferite, nu sunt stabilite fără aprobarea prealabilă a Consiliului Local, care, potrivit contractului de concesiune a serviciului public de transport local de călători, are obligația de a viza orice modificare de preț a biletelor și abonamentelor, precum și orice modificare de program de circulație a mijloacelor de transport. Și totuși, firma de transport local nu a modificat prețurile din 2011. Un bilet costă 2 lei, iar un abonament lunar, cu număr nelimitat de călătorii, costă 150 de lei.
Bani puțini, investiții mici
Lucrurile sunt tranșate simplu: nu sunt bani! Operatorul de transport de călători are de încasat bani de la cei cărora le prestează serviciul, suferă din cauza scăderii numărului de călători și declară că nu are fonduri suficiente pentru achiziția unor noi autovehicule pe care să le pună la dispoziția reșițenilor. De cealaltă parte, administrația publică din Reșița probabil circulă prea mult cu maşinile şi prea puţin sau deloc cu autobuzele. Am stat de vorbă cu câţiva consilieri locali pentru a afla ce cred ei despre transportul local, dacă sunt necesare investiţii în modernizare şi chiar achiziţia de noi autobuze. S-a ridicat din umeri și s-a motivat că fără bani nu pot fi făcute investiții suplimentare.
Reşiţenii circulă acum cu autovehicule vechi din anii 1998 și chiar din 1994, potrivit bazei de date din contractul de concesiune a serviciului, inclus într-o hotărâre a Consiliului Local din vara lui 2011. Sunt aşadar maşini care au ajuns la venerabila vârstă de 20 de ani sau se apropie încet încet de ea. „Cele 22 de autobuze care se află în circulație sunt întreținute și reparate constant, se află într-o stare bună și asigură transportul oamenilor în condiții de siguranță”, a precizat pentru Express de Banat managerul Spedition Ro-A-Tir, Ionela Kovaci, care a mai spus că fiecare autovehicul din parcul auto al societății este supus unei inspecții periodice, la fiecare șase luni. Au fost ceva probleme în trecut, recunoaște managerul Ro-A-Tir, autobuzele se mai stricau pe traseu din cauza drumurilor proaste din municipiu. Situația s-a îmbunătățit între timp, așa cum s-a îmbunătățit și atelierul de reparații de la sediul societății de transport.
Primăria face proiecte
”Obligația este și a noastră, chiar dacă o facem suplimentar. Noi încercăm să atragem niște fonduri europene și să realizăm niște investiții, iar ulterior, dacă vorbim de mijloace de transport, o să le dăm în concesiune dânșilor. Deci asta ar fi ceva în plus. Noi sperăm să îi ajutăm, nu să îi încurcăm, pentru că dânșii au câștigat un serviciu cu niște mijloace pe care le au acum, pe care le vor achiziționa, dar în paralel vrem să venim în sprijinul lor. Dacă putem atrage niște fonduri, aici, să achiziționăm niște mijloace de transport sigure, moderne, performante, ecologice, le dăm lor în folosință”, a precizat primarul Mihai Stepanescu.
Cât privește gradul de mulțumire sau nemulțumire a reșițenilor vizavi de transportul local în comun de călători, edilul a spus că „în mare parte oamenii sunt mulțimiți, dar sunt și nemulțumiți. Unii se gândesc la tramvaie, că era biletul un pic mai ieftin; dacă întrebăm conducătorii auto, ei nu prea sunt de acord cu acest sistem care a fost bun cândva (…) Încercăm să ne adaptăm, să atragem fonduri pentru a avea mijloace de transport mai moderne, mai sigure, pe care să le dăm în concesiune operatorului”.
Ro-A-Tir poate cumpăra terenul depoului de autobuze
Principalul beneficiar al serviciilor de transport public local de călători este cetățeanul din Reșița, dar, ca entități aparte, Consiliul Local și Primăria sunt cele care achită suma cea mai mare de bani. Asupra datoriilor pe care le are la operatorul de transport local în comun, primarul Mihai Stepanescu spune că sunt „anumite probleme pentru că suntem singura localitate din județ care avem serviciu local de transport. Alții nu au serviciu local și nu se pune problema subvențiilor. Noi acordăm subvenții pentru pensionarii noștri și asta presupune un efort foarte mare din partea autorității locale: peste 100.000 de euro în fiecare lună. Într-adevăr, sunt înregistrate datorii, dar dânșii (cei de la Spedition Ro-A-Tir – n.r.) și-au exprimat dorința de a achiziționa legal terenul Primăriei și al Consiliului Local pe care îl folosesc”. Licitația pentru vânzarea acestui teren din Reșița are loc astăzi, 2 octombrie. Parte din plățile datorate de Consiliul Local pentru subvenționarea transportului de călători la anumite categorii ale populației va putea compensa suma la care se face vânzarea terenului, a mai declarat pentru Express de Banat primarul Reșiței.
Trei ani s-au scurs, mai rămân trei
De la data la care firma privată Spedition Ro-A-Tir SRL a preluat serviciul public de transport local de călători au trecut trei ani, adică jumătate din perioada prevăzută în contractul de consesiune semnat cu administrația locală a municipiului Reșița. Dacă nu s-au putut face până acum investiții în mijloace noi de transport, rămâne ceva timp pentru noi planuri. Anul 2015 aduce ceva noutăți asupra cărora Express de Banat vă va oferi informații în zilele următoare. Acestea ar putea schimba ceva din aspectul și confortul călătorilor reșițeni care așteaptă să fie europeni și în ceea ce privește serviciul public de transport local
[slickr-flickr search=”sets” set=”72157648229592621″]
GRESEALA NU A FOST ADUCEREA AUTOBUZELOR. PRIMA SI URIASA GRESEALA A FOST SCOATEREA TRAMVAIELOR, IN CONDITIILE IN CARE CU FONDURI EUROPENE SI CU TRAMVAIE PRODUSE INTR-UNA DIN CELE MAI MODERNE FABRICI DE TRAMVAIE din U.E., AFLATA LA ARAD, RESITA AR FI PUTUT AVEA UN SISTEM DE TRANSPORT MODERN, ECOLOGIC, CA IN SECOLUL 21, IAR AUTOBUZELE AR FI PUTUT FI FOLOSITE IN ZONE UNDE INTRODUCEREA TRAMVAIULUI AR FI FOST DIFICILA (zona Moroasa si pentru localitatile Doman, Cuptoare, etc). FIRMA RO-A TIR SI AUTOBUZELE DIN PREZENT SUNT SOLUTIA CEA MAI PROASTA ALEASA DE PRIMARIE, DEOARECE VARA PASAGERII SUNT SUFOCATI DE CALDURA IN AUTOBUZE SI IARNA, AUTOBUZELE VIN FOARTE GREU SI RAR, IAR PASAGERII INGHEATA IN STATII. ACESTE AUTOBUZE AU FOST UTILIZATE IN TARILE NORDICE UNDE SOSELELE, IARNA, SUNT CURATATE CORESPUNZATOR SI VARA, NU SUNT TEMPERATURI DE 30-40 DE GRADE CELSIUS.