Reșița, implicată în cea mai mare coproducție teatrală din istorie!

Teatrul de Vest din Reșița și-a dat mâna cu alte 3 instituții de cultură din România și astfel a luat naștere ceea ce managerul Florin Ionescu numește „cea mai mare coproducție teatrală din istorie”. Ana Maria Cizler și Camelia Ghinea, actrițele teatrului reșițean, vor urca pe scena Palatului Cultural la finalul acestei săptămâni, având alături actori din Piatra Neamț, Râmnicu Vâlcea și Arad.

„Ne știm de 100 de ani” este piesa în care vor juca 8 actori din 4 orașe diferite: Lucreția Mandric și Daniel Beșleagă (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Andrei Cătălin și Andrei Brădean (Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea), Iulia Alexandra Dinu și Sorin Calotă (Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad) și Ana Maria Cizler și Camelia Ghinea (Teatrul de Vest din Reșița). Pentru municipiul de pe Bârzava este o onoare să fie implicat într-unul dintre cele mai mari proiecte ale dramaturgiei românești. „Cum am mai spus și cu altă ocazie, este cea mai mare coproducție teatrală din istorie. Patru teatre s-au unit într-un proiect finanțat de Ministerul Culturii, cu ocazia Centenarului. Sperăm ca de la anul, cum a fost gândit inițial evenimentul, să se joace în toate capitalele de regiune, adică Timișoara, Arad, Iași, Craiova, Cluj și așa mai departe, iar următorul an, cu ajutorul lui Dumnezeu și al ICR-ului, să iasă spectacolul afară și să vadă fetele noastre cât mai multe țări”, spune managerul teatrului reșițean, Florin Ionescu.

Premiera piesei s-a jucat în 6-7 octombrie la Râmnicu Vâlcea, acolo unde s-au făcut și repetițiile, apoi pe 1 noiembrie s-a jucat spectacolul la Arad, pe 2 noiembrie – la Timișoara, iar sâmbătă și duminică (10-11 noiembrie) este rândul Reșiței să găzduiască piesa al cărui text a fost creat de Vlad Tăușance, iar regia a fost semnată de Ștefan Iordănescu, cel care a pregătit și „Secretul fericirii la Reșița”. Intrarea publicului este liberă, dar locurile se rezervă, așa că doritorii trebuie să își ia invitații de la casieria Teatrului de Vest. Cele două reprezentanții se vor juca în ambele zile începând de la ora 19.

În 17 și 18 noiembrie „Ne știm de 100 de ani” se va juca la Piatra Neamț, iar în 4 și 5 decembrie, pe scena Teatrului „Bulandra” din București.

„Îl felicit pe managerul Florin Ionescu că a aplicat la Ministerul Culturii și a obținut finanțare pentru acest proiect. E mare lucru din atâtea teatre din țară să fie ales Reșița. Să dea Dumnezeu tot cu proiecte din astea să ne întâlnim, să dea Dumnezeu să facem treabă, să ieșim cât mai mult în afară pentru că vreau să vă spun că Teatrul de Vest din Reșița chiar merită, Teatrul de Vest din Reșița are o trupă extraordinar de cunoscută” – Camelia Ghinea, actriță

Munca pentru această piesă nu a fost deloc una ușoară, o spune una dintre actrițele cu greutate ale teatrului reșițean: Camelia Ghinea. „E greu să aduni actori din patru teatre diferite, din patru regiuni istorice diferite. Vă dați seama, într-un fel gândește moldoveanul, într-un fel gândește bănățeanul, olteanul și noi totuși nu am mai lucrat niciodată împreună. A trebuit să facem în așa fel încât să gândim și să ne întâlnim pe aceeași lungime de undă ca să scoatem spectacolul. Nu a fost ușor, de ce să nu spun asta? Pentru majoritatea actorilor au fost momente când și-au făcut bocceluța și au zis «eu nu mai rezist, eu plec» și toți am trecut prin criza asta, să știți, deci ușor nu a fost și vă spun cu mâna pe inimă”.

Un rol important în cele mai dificile momente l-a avut regizorul Ștefan Iordănescu, cel care, după cum spune Camelia Ghinea, oferă libertate actorilor și îi înțelege, știind, totodată, când să pună piciorul în prag. „Ștefan este ochiul din sală în care am încredere, am avut încredere și voi avea încredere întotdeauna pentru că este al doilea spectacol pe care l-am lucrat cu el și mi-a demonstrat că rămâne acolo, în frunte, între cei 5 regizori cu care mi-ar plăcea să colaborez oricând”, recunoaște Camelia Ghinea.

Având în vedere faptul că actorii provin din orașe diferite, că nu au mai colaborat niciodată, repetițiile pentru acest spectacol s-au prelungit până la o lună și jumătate. Primul pas a fost cunoașterea reciprocă și lucrul în grup, pentru ca actorii să poată comunica unul cu celălalt așa cum se cuvine.

Camelia Ghinea a dezvăluit și marele plus al piesei: decorul, pregătit de Dorotheea Iordănescu, ajutată de Lucian Moga și Cristian Ienciu. „Chiar mi se pare fantastic, nu mă așteptam. Am văzut schițele și nu am crezut în ele, dar în momentul în care am văzut decorul pe scenă, vă spun sincer, cred că am făcut pe puțin 100 de poze. Absolut superb!”.

În ceea ce privește tema piesei, ea abordează un lucru cât se poate de des întâlnit: superficialitatea românilor și ideea că suntem buni la toate, de la sport, la cultură sau politică. Iar întreaga acțiune cuprinde 3 tablouri situate ca timp în aceeași dată: 30 noiembrie, dar în ani diferiți: 2016, 2017 și 2018. Avem o evoluție a personajelor, lucru foarte bun atât pentru noi cât și pentru regizor, avem posibilitatea să ne vedeți și altfel, să nu vă obișnuiți cu noi ca personaje și să apucați să vă plictisiți, pentru că imediat apărem altfel, pentru că personalitatea va fi și ea multiplă”, mai povestește Camelia Ghinea.