Realitatea din tren contrazice pretextele CFR Călători! Turiștii iau cu asalt calea ferată Oravița-Anina!

casinoherculane by sungarden

Considerată de CFR Călători nerentabilă și, cel mai probabil, dusă cu forța spre o moarte sigură, calea ferată Oravița-Anina, prima cale ferată montanistică din România, se încăpățânează să trăiască. Și o face tocmai prin turiștii care nu concep desființarea ei.

Scăderea numărului de călătorii pe unul dintre cele mai frumoase tronsoane de cale ferată din țară a stârnit un val de reacții în rândul oamenilor obișnuiți, fără funcții bine plătite, fie ele politice sau nu. Anunțul CFR Călători prin care se dorește limitarea călătoriilor doar pentru zilele de vineri, sâmbătă și duminică pare să nu aibă nicio logică. Decidenții sunt contraziși tocmai de oamenii din teren, cei care circulă adesea cu trenul și care se întâlnesc cu turiștii impresionați de frumusețile și de unicitatea traseului.

Unul dintre cei implicați profund în povestea frumoasă a Semmeringului bănățean este Cristian Ghinea, ghid turistic din Oravița. Acesta aduce în discuție ideea CFR Călători cum că ruta nu este profitabilă. Cum ar putea fi, atât timp cât prețul unei călătorii este de doar 13 lei, în condițiile în care „sora” din Austria, cu care zona este comparată adesea, scoate din buzunarele călătorilor peste 25 de euro.

„Cheltuieli sunt, dar ei țin prețul sub minimul posibil. Până anul ăsta a fost 10 lei (aici revin la inteligența strategilor și profesioniștilor în marketing pe care îi are CFR-ul pe statele de plată), acum e 13 lei. E infim dacă pui la socoteală circa 60 de angajați doar la Oravița (mai adaugă și Anina), plus întreținerea garniturii și combustibilul. 13 lei/călătorie x 60 locuri x 3 vagoane. Mai mult, am demonstrat că lumea e mulțumită cu 50-60 lei/călătorie și-i atragi cu un pahar de țuică bănățeană, o slăninuță cu ceapă și o gogoașă. Mai mult decât atât, se pot amenaja opriri pe traseu pentru că niciun tren sau alt mijloc de transport în comun nu depinde de orarul acestuia. Strict turistic. La Vișeu se pot face bani din plimbări și popasuri (e deja peste 100 de lei costul unei călătorii acolo, prețuri actualizate vara asta), dar aici nu, nu se poate. Pentru că nu se vrea! E singura explicație”, ne-a declarat Cristian Ghinea.

Despre aceeași „neprofitabilitate” invocată de CFR Călători vorbește și un alt om care are de-a face cu turiștii. Nu doar din această parte de țară, ci din întreaga Românie, la care se adaugă și mulți din străinătate. Orăvițean la origine, dar acum stabilit la Timișoara, Caius Timar, administratorul unei agenții turistice din capitala Banatului, ne spune că zona stârnește atât de mult interes, încât se organizează excursii în fiecare anotimp pe același traseu. „N-am avut niciodată, în nicio excursie, vreun reproș sau vreo nemulțumire și ne-ar părea foarte rău să se distrugă această linie. Noi venim cu minimum 50 de turiști, am avut și 100 de turiști și nu numai din Timișoara. Spre exemplu, în 29 septembrie avem un grup de 20 de turiști de la Arad, care vin tocmai pentru această cale ferată”.

publicitate ziar expresb 1000x100 pizzeria Dimitrios 1000x100

Și Caius Timar vorbește despre interese legate de dorința arzătoare a CFR Călători de a declara neprofitabil acest tronson de cale ferată. „Autoritățile își doresc să o taie și să o dea la fier vechi. Să fim sinceri, cineva are nevoie de bani din oțelul din calea ferată. Și în plus, linia asta nu mai trebuie să facă concurență Semmeringului din Austria. Așa cum s-a întâmplat între Karlovy Vary și Băile Herculane. E simplu”, crede antreprenorul în turism.

Toată povestea legată de presupusul dezinteres al călătorilor față de Semmeringul bănățean este contrazisă chiar și de angajații casieriei din Oravița. „Astăzi (n.r. vineri, 13 septembrie) am avut 3 vagoane pline, 200 de persoane. De 4 veri e plin de turiști. Iarna e într-adevăr un număr mai redus, dar vara e plin. Este o rută foarte profitabilă. Turiștii nu sunt doar din zonă. Astăzi avem germani și unguri. 45 de bilete au fost cumpărate online de germani. Am tot avut străini și vagoanele sunt mai mereu pline”.

După apariția articolului în Express de Banat – Cine vrea să condamne la moarte Semmeringul bănățean? – pentru salvarea căii ferate de la închidere, așa cum se preconizează, a fost inițiată și o petiție online, în ideea că cineva se va sesiza și nu-și va vedea doar interesul propriu. Petiția poate fi semnată AICI.

Din păcate, până acum singurii revoltați de încercările CFR Călători sunt oamenii de rând și turiștii. În ceea ce-i privește pe decidenții politici… Gălăgia pentru alegerile care urmează acoperă de tot zgomotul roților de tren…

1000x100 untitled design set 970x90 px
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/