Autoritățile județene au organizat astăzi evenimentul „Open Days” pentru prezentarea în amănunt a unuia dintre cele mai eficiente și unice proiecte care-i leagă pe cărășeni de vecinii sârbi. Proiectul „Îmbunătățirea capacității de reacție a autorităților române și sârbe în situații de urgență” se concretizează lent, dar sigur.
În cadrul evenimentului „Open Days” au fost prezentate rezultatele proiectului, dar și sistemul integrat de alertă preventivă ce presupune datele furnizate de 13 stații hidrometrice care sunt gestionate printr-un server de către o aplicație informatică.
Astfel, aplicația va genera o alertă de tip preventiv în momentul în care nivelul apei depășește un prag prestabilit, iar beneficiarii direcți vor fi Administrația Bazinală de Apă Banat, Consiliul Județean Caraș-Severin alături de 13 primării de pe raza localităților pe care au fost instalate stațiile respective.
„Este un proiect care pentru noi, cei din județul Caraș-Severin, este foarte important pentru această cooperare transfrontalieră pe care o avem cu Republica Serbia. Acest proiect are o temă deosebită, și anume creșterea capacității de intervenție în situații de urgență a autorităților administrativ-teritoriale. Nu de puține ori s-a condamnat faptul că această capacitate de reacție a unităților administrativ- teritoriale în situații de urgență a fost una slabă și se vrea ca această reacție să fie mult mai promptă prin măsurile care se iau”, a explicat Ionesie Ghiorghioni, vicepreședintele Consiliului Județean Caraș-Severin.
Proiectul are o valoare semnificativă de aproape 1.800.000 de euro, fiind finanțat prin proiectul transfrontalier IPA. Din aceste sume, aproape 750.000 de euro reprezintă finanțare din partea Ministerului de Interne din Serbia , alți 750.000 din partea Consiliului Județean Caraș-Severin, iar restul sunt bani investiți de Universitatea de Vest din Timișoara, parteneri activi în cadrul proiectului.
Obiectivul care stă la baza acestui proiect este consolidarea cooperării transfrontaliere între autoritățile române și cele sârbe, dar mai ales găsirea unor sisteme cât mai eficiente pentru prevenirea situațiilor de urgență.
„Rezultatele de până acum sunt realizarea tuturor achizițiilor, integrarea tuturor bunurilor achiziționate în sistemul în care trebuie să funcționeze, configurările necesare și în acet moment ne aflăm în plină perioadă de teste. Am creat grupurile de utilizatori care primesc rezultatele noastre. Bineînțeles, nu ne substituim sistemului de alarmare pe care îl au Apele Române și Inspectoratul pentru Situații de Urgență”, a explicat Victor Naidan, manager de proiect.