Raport CJE Timiș: Peste 40% dintre elevi spun că materiile de la școală, inclusiv opționalele, nu răspund nevoilor lor

Consiliul Județean al Elevilor Timiș a realizat un raport prin care a fost analizată situația implementării Statutului Elevului la nivel județean. La baza acestuia a stat un chestionar, care a cuprins o serie de întrebări, iar, din anumite puncte de vedere, rezultatele sunt surprinzătoare.

Chestionarul a fost completat de 523 de elevi și de 27 de profesori. 87,2% dintre elevii care au răspuns chestionarului învață în mediul urban, în timp ce 12,4% învață în mediul rural.

„Datele colectate astfel au fost analizate prin metode analitice, prin analiza lor logică și comparativă, în vederea identificării diferențelor dintre specificațiile legislative și acțiunile sau inacțiunile petrecute în realitate și evidențierea potențialelor metode/instrumente de îmbunătățire a situației actuale.”, transmit reprezentanții CJE.

În urma analizei rezultatelor, cele mai stringente probleme sunt legate de faptul că aproape o treime dintre elevii respondenți nu au fost consultați cu privire la materiile opționale, iar 40.8% dintre respondenți spun că materiile de la școală, inclusiv opționalele, nu răspund nevoilor lor reale.

Reprezentanții CJE Timiș transmit că „există în continuare extrem de multe cazuri de discriminare și de bullying, principalul motiv fiind capacitatea intelectuală. Consiliul Județean al Elevilor Timiș a lansat în luna decembrie a anului 2019 Toolkit Anti Bullying, un ghid pe înțelesul tuturor cu privire la acest fenomen.

În raport se mai arată că 88% dintre respondenți au posibilitatea de a participa gratuit la ore de consiliere în școala lor, dar pentru restul de 12% subiectul consilierii psihologice în școală este încă o problemă. De asemenea, decontul integral pentru elevii navetiști nu se face aproape deloc.

42.9% dintre elevi nu au oferit niciodată feedback profesorilor de la clasă, încă există tineri care nu au auzit de Statutul Elevului, iar 41% dintre respondenți nu au primit lucrările scrise în termen de 15 zile. Potrivit datelor furnizate de CJE Timiș, 40.7% dintre profesorii respondenți afirmă că nu sunt întotdeauna obiectivi și corecți în cadrul evaluării pe care o fac.

„Practica mustrării elevilor în fața clasei este una foarte des întâlnită în școlile din România, dar în județul nostru situația nu este chiar atât de gravă, observându-se un procentaj de 89,5% de elevi care nu au fost mustrați sub această formă.

Problema cabinetelor medicale în școli este una stringentă, dar județul Timiș se află într-o situație puțin mai bună, cu un procentaj de 68,3% de elevi care au beneficiat de asistență medicală gratuită.

Majoritatea răspunsurilor (51,9%) ne arată că elevii din Timiș se pregătesc într-o măsură acceptabilă pentru orele de curs, în timp ce 14,8% se pregătesc într-o mică măsură.”, se mai arată în raport.

CJE Timiș vine și cu soluții. Printre acestea se numără: revizuirea regulamentelor de organizare și funcționare de către ISJ Timiș, astfel încât acestea să nu încalce drepturile elevilor, stipulate în actele normative în vigoare, transparență decizională la nivelul unității de învățământ, promovarea Statului Elevului și acordarea deconturilor elevilor navetiști de către Consiliul Județean.

Consiliul Judeţean al Elevilor Timiș este unica structură de reprezentare a elevilor la nivel județean și are ca obiectiv principal reprezentarea elevilor ca beneficiari primari ai sistemului de învăţământ. Raportul CJE poate fi accesat și AICI.