Perioada pandemiei a accentuat dificultățile emoționale și sociale ale copiilor, iar acest lucru s-a reflectat în special în comportamentul acestora. În cadrul unei întâlniri, organizate de Salvați Copiii și la care a participat și ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, s-a discutat despre importanța introducerii în școli a unor cursuri de educație pentru sănătate cu accent și pe componenta emoțională.
În perioada pandemiei, mulți copii au avut la îndemână doar telefonul mobil pentru a participa la cursurile online. Conform datelor publicate de Salvați Copiii, plictiseala a fost principala stare resimțită negativ de copii, urmată de oboseală, tristețe și chiar furie.
Acest lucru a fost semnalat în nenumărate rânduri. „Efectele vor apărea la nivel psihologic și psihic inclusiv la generația aceasta de copii care a stat în casă”, spunea medicul Mihai Gafencu, președintele Organizației Salvați Copiii, în contextul în care, în pandemie, organizația a pus la dispoziție și un număr de telefon destinat copiilor care au stat acasă.
În 1 iunie, organizația Salvați Copiii a organizat un forum la care au participat 100 de copii din toată țara.
„Pandemia a adus, pe lângă izolarea adulților, și o plasare a copiilor în fața ecranelor. Exact ceea ce de ani de zile profesioniștii arătau că în timp determină izolarea lor și afecțiuni de la cele, să spun așa, clar oculare, până la afectarea psihicului, înstrăinare și izolare de grup. Pe lângă anii aceștia doi, tot ce însemna copilul în fața jocului pe calculator, tot ce însemna îngusta viziune a unor participanți la decizia de la noi din țară care au evitat ca educația în școli să cuprindă ramuri largi, de la educație sexuală la educație anti-bullying, de la educație pentru a evita capcanele internetului și până la tot ceea ce înseamnă adicție – drog, alcool, tutun. Unele ONG-uri au suplinit acest lucru. Sper ca ministerul Sănătății, alături de cel al Educației, să arate deschiderea și continuitatea în ceea ce ne-am dorit cu toții și anume efectuarea unor informări și mai apoi formări în cadru organizat, în timpul orelor, astfel încât elevii să nu ajungă la situații pe care iată că le-am întâlnit în ultimul timp. Sunt cazuri de suicid, de abandon școlar, de izolare și depresie dublate de consum de drog. Toate acestea ne stau în atenție și sperăm că vom putea fi un model prin cei 10 ani în care desfășurăm constant în școli acțiuni”, a explicat prof. univ. dr. Mihai Gafencu, medic și președinte al Organizației Salvați Copiii.
La întâlnire a luat parte și ministrul Sănătății, Alexandru Rafila care a luat în considerare propunerea lansată de specialiștii Salvați Copiii: introducerea în școli a unor cursuri de educație pentru sănătate.
„Cei mici mi-au povestit cât de mult i-a afectat faptul că în pandemie nu s-au întâlnit cu colegii și profesorii, iar o fetiță m-a întrebat dacă trebuie insistat pe sănătatea emoțională în școli. Am spus că eu cred că sănătatea emoțională este extrem de importantă și nu numai pentru copii, ci și pentru întreaga societate. I-am lansat și o propunere ministrului Cîmpeanu: 1 iunie 2022 să fie ziua în care declanșăm o acțiune de sprijin la nivel național de introducere a cursurilor de sănătate în școli. Trebuie să începem să formăm cadre didactice pentru că aceste ore trebuie ținute de oameni care sunt pregătiți și care pot să le transmită copiilor cunoștințele de care au nevoie, inclusiv legate de partea aceasta emoțională”, a declarat ministrul Alexandru Rafila.