Proiectele aprobate spre finanțare prin diverse programe ale statului le dau bătăi de cap unor reprezentanți de UAT-uri. Este și cazul comunei Obreja, acolo unde, se pare, cei care țin frâiele comunității depun proiecte despre care nu știu mai nimic.
În cea mai recentă ședință a Colegiului Prefectural, una dintre problemele ridicate a venit de la primarul comunei Obreja, Ion Peia. Omul i-a cerut explicații reprezentantului Agenției pentru Protecția Mediului Caraș-Severin, instituție care, spune edilul, i-ar fi cerut documente inutile, îngreunându-i astfel accesul spre implementarea unui proiect vital: asfaltarea străzilor din localitate, recent aprobat spre finanțare.
„După cum știți, toată lumea se agită acum cu proiectele pe care le-am primit prin PNDL sau AFIR. Eu am făcut o adresă către Agenția de Mediu pentru autorizare. Atât consultanții de la Timișoara, cât și proiectantul de la Timișoara au spus că în Timiș și Arad nu necesită actele care ne trebuie nouă pentru autorizare. Ni s-a cerut studiu de impact, am primit 1 milion de euro pe AFIR, fonduri europene, să asfaltez străzile și nu înțeleg de ce necesită un studiu de impact pentru că la terasament nu se mai lucrează, pur și simplu se așterne un strat de asfalt. Ar fi păcat, cu termenii pe care îi avem în față, să pierdem banii pentru că, dacă există o lege, ar trebui să fie unitară pentru toate județele țării. Dacă ar fi o fabrică chimică sau dacă s-ar lucra în sol, aș înțelege”, a spus Ion Peia.
Reprezentantul APM, Marius Vodiță, i-a răspuns edilului-șef, mai pe ocolite, că e posibil să nu fi înțeles nimic din răspunsul primit de la Agenție. „Se depune un proiect, dar contează și cine citește ce emite Agenția. Aș vrea să fiu înțeles. Dacă scrie «se supune procedurii evaluării impactului asupra mediului» înseamnă că se discută în ședință, ca toate drumurile din județul Caraș-Severin, din Timiș, din Arad. E posibil ca după ședință să cerem să se facă studiu de impact, dar viceprimarul dumneavoastră nu a primit așa niciodată, pentru că în Caraș nu s-au făcut drumuri cu studiu de impact. Încerc să cred că lucrăm după aceeași legislație și noi, și Aradul, și Timișul, numai că nivelul de înțelegere ne duce câteodată în situația să ne speriem de ce scrie într-o hârtie. Dar cred că problema asta cu studiul de impact trebuia să o discute cu cineva. Dacă v-ați predat consultantului, lăsați-l să își facă treaba până la capăt. Pentru că ne este greu să vorbim cu primarul, cu viceprimarul, cu toată lumea din primărie, mai puțin cu consultantul care ar trebui să știe ce e studiul de impact și ce e procedura de evaluare a impactului asupra mediului. Cu scuzele de rigoare. Deci cred că nu a fost un proiect respins, și vorbesc aici despre fonduri europene”.
Vodiță le-a explicat celor prezenți că Agenția pentru Protecția Mediului nu încearcă să pună bețe în roate primăriilor în implementarea de proiecte, cu atât mai mult cu cât Ministerul Mediului a trimis deja două adrese prin care cere agențiilor să faciliteze implementarea proiectelor aprobate recent spre finanțare din bani europeni. „Rugămintea mea e să nu se mai sperie lumea. În niciun caz pentru asfaltare de drumuri nu se va cere studiu de impact”, a subliniat Vodiță.
Nu este exclus ca reprezentanții comunei Obreja să nu fi înțeles ce scrie în răspunsul dat de APM. Nici noi nu am înțeles exact despre ce proiect este vorba, așa că am încercat să ne lămurim. Primarul Peia a spus că este vorba despre un proiect câștigat prin AFIR, cel mai probabil, fiind vorba despre Programul Național de Dezvoltare Rurală. Într-adevăr, Obreja apare pe listă cu un proiect intitulat „Modernizare străzi pe raza comunei Obreja, județul Caraș-Severin”, însă valoarea sa e departe de milionul de euro amintit de edil, suma indicată în dreptul localității fiind de mai puțin de 900.000 de lei, adică 200.000 de euro.
Aruncând un ochi și pe lista PNDL (Programul Național de Dezvoltare Locală), observăm că Obreja apare cu 3 proiecte aprobate spre finanțare. Printre ele, și unul vizând modernizarea străzilor din comună, cu o valoare totală de 4.858.911,64 de lei, ceea ce înseamnă circa 1.080.000 de euro, mult mai aproape de suma indicată de primarul Peia.
Vă spuneam că am încercat să ne lămurim despre ce program de finanțare este vorba până la urmă. Chiar dacă la ora 14.00 la secretariatul Primăriei Obreja nu răspundea nimeni, am avut mai mult noroc la biroul viceprimarului, adică fix omul despre care Ion Peia spunea că a depus documentația în cauză la APM. Dar, surpriză! „Poate am depus documentele, dar nu știu despre ce proiect e vorba, nu știu cu ce. Nu știu, că nu mă ocup eu cu proiectele. La Mediu, da, eu am fost. E pe fonduri europene. Nu știu prin ce program exact. Nu știu nici ce valoare, undeva la un milion, mai mult, mai puțin. Dar nu știu date tehnice. Eu am avut ceva treabă la Reșița și m-am băgat să depun doar documentația adusă de la proiectant. Date mai amănunțite nu știu. Nu știu pe ce e, cred că pe AFIR, dar nu pot să vă spun, sincer”, a fost răspunsul halucinant al viceprimarului Nicolae Gheorghevici. Din păcate, primarul Ion Peia nu era la primărie să ne ofere detalii, poate am fi avut mai mult noroc.
Așadar, încă nu ne-am lămurit prin ce program va primi comuna Obreja finanțare pentru modernizarea drumurilor și nici dacă le-a pus cineva bețe în roate intenționat sau, după cum spunea reprezentantul APM, contează cine citește documentele. Cel care a subliniat esența problemei a fost tocmai prefectul Matei Lupu. „Vă rog să aveți toată deschiderea spre UAT-uri pentru că ne-am bucurat când am atras aceste fonduri. Orice proiect se face în Caraș-Severin ajută la dezvoltarea județului. Chiar dacă este într-o localitate la marginea județului sau în mijlocul lui”.