În timp ce goana după renume, poziție socială sau acumulări financiare pare că a pus stăpânire pe societatea românească, se mai găsesc totuși semeni de-ai noștri pentru care altruismul, generozitatea, sprijinul dezinteresat acordat aproapelui este pus mai presus de orice. Pentru că am descoperit un asemenea demers de pe urma căruia au de câștigat în primul rând elevi, studenți, dar și cadre didactice, mi-am propus să vă prezint ce a reușit să facă IT-istul timișorean Marius Mazilu: o tablă virtuală pentru predarea online pe care o oferă gratis oricui are nevoie și este interesat să afle ce este VBoard.
Povestea își are începuturile în primele zile ale pandemiei, în martie anul trecut, atunci când măsurile luate de autorități au însemnat închiderea școlilor și suspendarea, pe repede înainte, a activității fizice.
Cu o carieră de peste 20 de ani în domeniu, pasionatul programator, a fost contactat de o prietenă, cadru didactic, care i-a cerut ajutorul. Se intra în online, o situație cu totul nouă, care părea să compromită studiul mai ales pentru elevii de liceu din clasele terminale. Elevi, studenţi şi profesori s-au trezit într-o situaţie fără precedent, în faţa unei provocări pentru care niciun manual nu avea un răspuns clar.
Așa că Marius Mazilu s-a pus pe treabă într-un demers pornit de la zero. A construit o platformă, o structură pentru lucrul în grup, de funcționalitatea căreia se bucură în prezent numeroși utilizatori. Dar, spune că platforma este în continuă perfecționare și se dezvoltă în funcție de sugestiile venite de la cei care au nevoie de ea în activitatea didactică.
„În pandemie, fiind acasă, am lucrat la proiectul meu mai mult noaptea și în weekenduri pentru a da de capăt unei platforme pentru predarea online. Instrumentul gândit de mine se numește VBoard, o tablă virtuală care e folositoare nu doar pentru cadre didactice, elevi de la școala generală și până la liceu ci și pentru îndrumarea grupurilor de studenți. Este singura „tablă” care oferă liniatură specializată tip 1 și 2 din România și poate oferi liniaturi care reproduc caietele dictando, cele de matematică (cu pătrățele) și de muzică.
Faptul că digitalizarea s-a accelerat în zona de educație a făcut ca granițele dintre profesori şi elevi să dispară. Nu mai depindem de distanță. Un elev din Timișoara poate să facă meditații cu profesori din București. De asemenea, dacă sunt elevi în zonele rurale care nu au acces la transport şi trebuie să parcurgă distanțe foarte mari până la profesorul de meditații, poate face meditații online.
Un alt factor la care am fost atent a fost să fac platforma să funcționeze pe orice dispozitiv, deoarece unii elevi nu își permit poate un calculator sau o tabletă și astfel, VBoard funcționează inclusiv pe telefonul mobil. Poate fi accesată în limba română și în limba engleză, astfel că avem în plan lansarea la nivel internațional, dar asta după ce vom găsi un investitor interesat.
VBoard permite profesorului să dea un exercițiu la clasă sau un set de exerciții, să apese un buton şi în momentul acela fiecare elev primește practic foaia lui sau foile lui şi le completează, iar profesorul vede în timp real ce face fiecare dintre elevi, chiar mai bine ca în clasă. Este ca şi când ai putea vedea instant caietele tuturor elevilor și poți să urmărești orice, profesorul poate intra pe tablele respective să le vadă şi să completeze, să marcheze ce nu e bine sau ce este bine rezolvat sau completat.
Pe parcurs s-a alăturat proiectului și colegul meu Lucian, care a început să se ocupe şi de partea de business, deoarece la momentul acela era totul gratuit și mare parte din efortul financiar şi costurile le suportam noi. După care a mai apărut un coleg și vrem să continuăm să ne extindem cercul de colaboratori”.
Vorba că există VBoard s-a transmis „din gură în gură”, în cercuri de profesori și dacă începutul a fost timid și s-a suprapus peste vacanța de vară cu activitate mai redusă, în prezent sunt înregistrați peste 26.000 de utilizatori din toată țara, cei mai mulți în zona de vest, dar și din Republica Moldova. Sunt peste 1.500 de utilizatori în Timișoara și doar 11 în Reșița.
Platforma VBoard include și o bibliotecă digitală în care profesorii pot salva cursurile pregătite de ei, iar în continuare antreprenorul român vrea să ofere acces liber la materialele didactice salvate în biblioteca virtuală, pentru ca profesorii să poată împărtăși între ei cursurile.
De acum importante sunt competențele digitale ale cadrelor didactice pentru că un important instrument de lucru, iată, a fost deja creat!
Proiectul timișorean VBoard a fost premiat la finala Demo Days Innovation Labs România 2021 iar despre tabla virtuală, sistemul acesta care oferă posibilitatea comunicării de la distanță între elevi și profesor, au scris numeroase publicații de business.
Despre utilitatea VBoard vorbesc în testimonialul alăturat Marius Mazilu și mai multe cadre didactice din Timișoara.