Cheltuieli mai mari, posturi blocate și servicii reduse – sunt doar câteva efecte, generate de pandemie, care s-au răsfrânt și asupra saloanelor de înfrumusețare. Administratorii se pregătesc intens să își redeschidă afacerile începând cu data de 15 mai, dar lucrurile nu vor mai sta la fel ca înainte.
Clienții se vor lovi de noile reguli încă de la intrarea în salon. Odată ce au trecut pragul, vor da nas în nas cu o nouă reorganizare deoarece noile măsuri cer respectarea distanței sociale de doi metri între angajați. Limitarea spațiului poate conduce la blocarea anumitor posturi, iar patronii sunt obligați prin lege să desființeze sălile de așteptare. Așadar, clienții sunt nevoiți să aștepte afară sau să revină. Geamurile de protecție sunt obligatorii la recepție, manichiură și sunt recomandate și la pedichiură, potrivit normelor. Nu trebuie să lipsească termometrul, măștile, mănușile și echipamentele de protecție. În ceea ce privește botoșeii de unică folosință, se poate apela și la un preș îmbibat cu o anumită cantitate de clor, dar care trebuie să existe la intrarea în locație.
Noile reguli nu sunt floare la ureche pentru administratorii saloanelor de înfrumusețare mai ales când vine vorba de bani. Produsele de dezinfecție, inclusiv cele pentru mâini ar putea fi cumpărate de la producători români la prețuri rezonabile. Patronii spun însă că Ministerul Sănătății nu înaintează procedura pentru obținerea avizelor de către comercianți și sunt astfel nevoiți să apeleze la producători cu origine peste hotare.
„Nu este foarte ușor, mai ales că nu se găsesc produsele pe care le cer autoritățile. În România, firmele care produc dezinfectant și-au depus actele pentru a primi avizul Ministerului Sănătății, dar lucrurile stagnează. Noi avem dezinfectanți la prețuri foarte bune, realizate de producători români și nu putem să le achiziționăm pentru că încă se așteaptă aprobarea de la Minister. Ne întrebăm de ce autoritățile nu au accelerat această procedură. Trebuie să cumpărăm dezinfectanți din import cu avizele impuse. Astfel, nici comercianții români nu își vând marfa, iar noi trebuie să cumpărăm la prețuri exorbitante”, a declarat, pentru Express de Banat, Alina Cosman, administratorul unui salon de înfrumusețare din Timișoara.
Pe lista cheltuielilor se adaugă măștile și mănușile pe care trebuie să le poarte angajații. Și clienții sunt obligați să folosească aceste materiale de protecție, dar dacă nu se vor conforma, sarcina cade în slujba salonului, obligat să pună la dispoziție aceste echipamente.
„O cutie de măști, cu 50 de bucăți, era înainte până în 25 de lei. Acum, prețurile sunt situate între 160 și 200 de lei, tot pentru 50 de bucăți. De șapte ori mai mult. E enorm. Și mănușile începeau de la 19 lei și ajungeau până la 24, iar acum se mai găsesc la prețuri de 100 de lei cutia, adică de patru, cinci ori mai mult. Doar pentru 10 angajați, cumpărăm cel puțin 10 cutii de mănuși pentru mai puțin de o lună, dar să fim siguri că respectăm regulile în continuare, am făcut un stoc preventiv. Mănușile se schimbă des, la fel și măștile, iar dacă clienții nu au aceste echipamente, noi suntem obligați să le punem la dispoziție. Le recomandăm și îi rugăm să vină cu măști și mănuși. La frizerie va fi un conflict, între a purta mască și a-ți aranja barba. Le-am recomandat clienților să ne axăm mai mult pe tuns pentru că încă trebuie să poarte mască”, a mai spus Alina Cosman.
Prețurile serviciilor ar putea să crească
Odată cu creșterea cheltuielilor se preconizează o creștere a prețurilor. Mai mult, a scăzut și numărul serviciilor puse la dispoziție. Un bun exemplu este postul de makeup artist, blocat din cauza lipsei de evenimente. În cazul anumitor servicii, precum tratamentele corporale sau vopsitul, a scăzut cererea pentru că oamenii s-au adaptat. De cealaltă parte, administratorii au oferit gratuit consultanță clienților care au cerut sfaturi.
„Vor fi administratori care vor mări prețurile din cauza acestor cheltuieli mai mari. Ca să își poată acoperi cheltuiala de la mănuși, măști. Eu nu voi scumpi prețurile deoarece preconizez că va veni un val care va ține aproximativ o lună, cum toată lumea a stat acasă, dar apoi se va apela din ce în ce mai puțin la aceste servicii din saloanele de înfrumusețare. Oamenii au învățat, de nevoie, să își facă acasă anumite servicii. La coafură cerința nu mai este ca înainte: spălat, tratament și coafat. Deja se limitează strict la un tuns. La vopsit, doar dacă este o culoare mai deosebită sau o schimbare majoră. Dacă e o culoare simplă au învățat să se vopsească acasă. Aceasta este o îngrijire fără cunoștințe în domeniu, iar multe doamne riscă să își deterioreze părul, să își facă tunsori amuzante. În cele din urmă vor apela tot la noi, să reparăm ce au stricat. Fiind saloanele închise, ne-am neglijat din toate punctele de vedere. Nu știm ce va urma și atunci oamenii vor aloca un buget mai mic saloanelor și se vor rezuma strict la serviciile de bază cum ar fi tunsul și pedichiura medicinală. Se simte o scădere a cererilor și în ceea ce privește tratamentele corporale sau epilarea definitivă pentru că ieșirile, plaja, activitățile în aer liber și concediile sunt compromise. Din păcate, autoizolarea duce la o neglijență personală a individului”, a mai explicat Alina.
În 15 mai România va trece din starea de urgență în starea de alertă. Vor fi introduse mai multe măsuri de relaxare, dar prevenția rămâne pe primul loc. „Noi suntem pregătiți. Avem un contract cu o firmă autorizată care va dezinfecta spațiile, iar angajații, care au stat acasă, în siguranță în această perioadă, vor avea echipamente de protecție precum șorț sau halat, mănuși, măști, viziere. Suntem nerăbdători și așteptăm cu drag clienții pentru că pe lângă o meserie, este și o pasiune. Ne-a lipsit și suntem încântați că vom putea redeschide”, a mai spus Alina Cosman.