70% dintre părinții care au apelat în primul an al pandemiei la psihologii „Salvați Copiii” România s-au confruntat cu crize de furie și irascibilitate la copiii preșcolari și școlarii mici, arată datele organizației. În ceea ce îi privește pe adolescenți, principala problemă pentru care părinții au cerut ajutor de specialitate a fost creșterea stărilor de anxietate și depresie. Specialiștii explică de ce e importantă informarea corectă a tinerilor, dar și a copiilor mici, cu privire la situația pe care o traversăm.
Cea mai recentă anchetă sociologică derulată de Organizația „Salvați Copiii” indică faptul că 86% dintre elevi admit că au fost informați la școală cu privire la metodele de prevenție și protecție anti-Covid-19, însă doar 36% dintre ei au primit informații relevante despre vaccin. Ce stă în spatele acestui procent, ne explică psihologul Mihaela Dinu.
„Posibil aici să fie o deficiență de comunicare, un dezinteres din partea conducerii școlilor respective care nu dau aceste informații, dezinteresul bazându-se poate pe opiniile subiective ale celor de acolo. Știm bine că există două tabere de vaccinați și anti-vaccin și atunci depinde în ce categorie se înscriu managerii școlilor respective. Dacă această informație a rămas la latitudinea școlilor, de aici regăsim acest procent, adică nu era cu termen de obligativitate.”, a spus psihologul Mihaela Dinu, de la „Salvați Copiii”.
Ce și cum le spunem copiilor despre Covid-19?
Pentru copii, mai spune specialistul, este extrem de important să fie familiarizați cu situația prin care trec. Datele organizației arată că jumătate dintre elevii chestionați au spus că au avut, de la începutul anului școlar, cursurile suspendate la nivelul clasei lor, din cauza îmbolnăvirii unui coleg. Ancheta a cuprins un eșantion de 21.581 de elevi, chestionați online în perioada 15–25 octombrie 2021.
„Tocmai aceasta este nevoia copiilor, de puțină predictibilitate ca să își poată organiza activitățile și e nevoie, într-adevăr, să le transmitem mesaje care să le ofere această siguranță, atât cât ține de noi. Și când spun noi, mă refer la părinți și la cadre didactice. E adevărat că nici nu putem da efectele transmiterii unui asemenea virus și atunci e nevoie să le dăm informații legate despre această protecție sanitară și, în același timp, ce înseamnă un vaccin, în general, ca să îi putem familiariza cu aceste noțiuni. Să le povestim că și când erau mici le-am făcut acele vaccinuri obligatorii pentru protecția lor, că lucrul acesta ne ajută pe noi toți în a supraviețui și a socializa din nou și în a ne desfășura activitatea și de a intra cât de cât în normalitatea pe care o știam acum câțiva ani. În momentul în care aceste informații vin de la persoane care sunt credibile pentru ei, de la persoane care reprezintă ceva în viața lor, respectiv cadrele didactice și părinții, ele vor fi mult mai bine primite.”, a explicat Mihaela Dinu.
În absența acestor informații care să le clarifice copiilor situația prezentă, micuții, dar și tinerii, pot resimți stări de anxietate. În școală nu există instrumente prin care aceste stări să poată fi măsurate.
„Noi am adresat această întrebare, gândindu-ne la efectele pe termen lung pe care le poate avea o pandemie asupra psihicului uman. Ne cuprinde pe noi toți. E foarte important să ne asigurăm că în această perioadă menținem echilibrul emoțional și psihologic al copiilor. Doar printr-un instrument prin care să măsurăm anxietatea putem implementa apoi tehnici de autoreglare emoțională a copiilor. Ar putea fi – s-a amintit la un moment dat programul «Din grijă pentru copii» – un screening care să fie aplicat copiilor fie de către cadrele didactice, fie să fie autoaplicat sau să fie aplicat de consilierul școlar, astfel încât copiii să conștientizeze dacă totul este în regulă cu ei sau nu ca mai apoi să poată cere ajutor de specialitate.”, a concluzionat psihologul „Salvați Copiii”.