Călătorii care rezervă pachete de vacanță vor dispune de o protecție mai puternică în calitate de consumatori, începând de azi, 1 iulie 2018, datorită noilor norme europene care „nu vor reglementa doar pachetele de vacanță tradiționale, ci inclusiv pachetele personalizate”, arată un comunicat al Comisiei Europene.
„Vacanța de vară vine cu drepturi sporite pentru 120 de milioane de turiști. Călătorii care rezervă pachete de vacanță vor dispune de o protecție mai puternică în calitatea lor de consumatori. Noile norme nu vor reglementa doar pachetele de vacanță tradiționale, ci vor proteja și consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate. De asemenea, este introdusă protecția serviciilor de călătorie asociate, formulă în care călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă este invitat să rezerve alte servicii prin intermediul unei pagini de internet separate”, precizează Comisia Europeană, într-un comunicat citat azi de Mediafax.
„Este ușor să rezervi o vacanță pe internet, însă dacă ceva nu merge bine, vrei să fii sigur că ești pe deplin protejat. Noile norme privind pachetele de servicii pentru călătorii sunt acum adaptate la era digitală și la noile moduri de rezervare a vacanțelor. Călătorii vor beneficia, totodată, de noi drepturi și vor fi bine protejați în cazul în care operatorul dă faliment. Grație noilor norme, companiile turistice vor putea să își ofere serviciile la nivel transfrontalier”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.
Avantaje pentru turişti
Potrivit Comisiei Europene, printre beneficiile aduse consumatorilor se numără:
– informații mai clare pentru călători privind tipul, elementele și caracteristicile pachetului sau serviciilor asociate oferite, drepturile în calitate de consumatori, prețul și orice alte costuri suplimentare;
– rambursare și repatriere în caz de faliment, companiile turistice fiind obligate să își asigure protecția în caz de insolvență;
– norme mai clare privind răspunderea, responsabilitatea revenind organizatorului pachetului, indiferent de entitatea care prestează serviciile de călătorie;
– drepturi mai solide de anulare, un pachet de vacanță putând fi anulat de călători din orice motiv – prin plata unui comision rezonabil sau gratuit – în cazul în care destinația lor devine periculoasă sau în cazul în care prețul pachetului este majorat cu peste 8% din prețul initial;
– asigurarea cazării în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată, fiind garantate până la maximum trei nopți suplimentare de cazare;
– asistență pentru călătorii în dificultate, în special prin furnizarea de informații privind serviciile de sănătate și asistență consulară.
De asemenea, potrivit Comisiei Europene, noile norme vor aduce beneficii și companiilor, prin intermediul: unor norme mai clare ce vor facilita activitățile transfrontaliere, prin respectarea unui singur set de norme privind cerințele de informare, răspundere și alte obligații pe întreg teritoriul UE; aplicării unor cerințe modernizate de informare, care nu se mai bazează exclusiv pe broșurile turistice; reducerii sarcinii de reglementare, călătoriile de afaceri organizate în temeiul unui acord-cadru nemaifiind acoperite de noua Directivă.
Perioada de tranziţie expiră la 1 iulie 2018
„Statele membre trebuiau să transpună normele în legislația națională până la data de 1 ianuarie 2018. A urmat apoi o perioadă de tranziție de șase luni, până la 1 iulie, care este data de la care măsurile naționale de transpunere a directivei vor începe să se aplice. Comisia va examina modul în care normele au fost transpuse și sunt aplicate în statele membre și va lua măsurile adecvate, dacă este necesar”, precizează documentul citat.
„Pentru a extinde protecția prevăzută de Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii din 1990, Comisia a prezentat, în luna iulie 2013, propunerea, care a fost adoptată în mod formal de Parlamentul European și de statele membre în noiembrie 2015. Noile norme urmau să fie transpuse de statele membre până la 1 ianuarie 2018. Începând cu data de 1 iulie, aceste norme sunt aplicabile în statele membre”, arată comunicatul.
Comisia Europeană precizează că noile norme se aplică în cazul combinațiilor de cel puțin două tipuri de servicii de călătorie (transport, cazare, servicii de închiriere auto sau alte servicii, de exemplu, vizitele ghidate), inclusiv în cazul pachetelor și a serviciilor de călătorie asociate.
Ce se întâmplă în România?
La sfârșitul lunii iunie, ministrul Turismului, Bogdan Trif, a precizat că se va promova noul pachet legislativ care transpune Directiva Europeană privind Călătoriile, pentru protejarea turiștilor.
„Știu că și agențiile trebuie protejate, și probabil o să întâmpinăm anumite reticențe din partea lor, pentru că o să trebuiască să scoată mai mulți bani pentru a asigura pachetele, dar mi se pare absolut normal ca atunci când turistul plătește un pachet de servicii să fie asigurat. Pentru că omul plătește cu banii jos”, a menționat Bogdan Trif.
„În momentul în care firma respectivă utilizează banii în alte investiții care poate merg, poate nu, se folosește de banii omului, după care vine și zice bine-mersi că este în insolvență și nu îi mai poate da banii omului. Și atunci turistul rămâne cu paguba, pentru că, potrivit vechii Directive, așa cum este implementată și transpusă la noi, despăgubirea se face în limita a 50.000 de dolari. Ceea ce este foarte puțin, pentru că dacă vinzi de un million-două – să ne amintim cazul Omnia, de anul trecut – o să-i revină o sumă foarte mică omului. Adică nesemnificativ: cinci, șase, zece dolari maxim, ceea ce este inacceptabil pentru mine și cred că pentru toată lumea”, a precizat ministrul Turismului.
Oficialul a mai adăugat că implementarea noii Directive „se va face cu toată opoziția din partea tuturor, celor din mediu privat care trebuie să înțeleagă că această piață trebuie să fie și disciplinată. Adică să fim siguri, atunci când cumpărăm aceste pachete de servicii, că firma în cauză se ține și de cuvânt”.
Bogdan Trif a mai precizat că ministerul a încercat, înainte, doar un fond de garantare care să fie gestionat de FNGCIMM (n.r.- Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici și Mijlocii), ceea ce răstrângea foarte mult aria. „Trebuie să lași piața liberă. Nu poți să pui monopol. Mai mult decât atât, oamenii puteau să înțeleagă că acel fond este garantat de stat, ceea ce din nou ar încălca alte directive. Exclus așa ceva. O să lăsăm liber la asigurări, la scrisori de garanție și da, și la un fond, dar la un fond mutual pe care să și-l gestioneze bineînțeles agențiile, ANAT-ul. Deci o să aibă de ales. Pe noi ne interesează doar atât. Ca pachetele de servicii ale românilor să fie asigurate 100%. Cred că este un principiu corect și așteptat de către români”, a menționat Bogdan Trif.
Întrebat dacă Ministerul Turismului a purtat discuții pe această temă cu agențiile de turism, Bogdan Trif a precizat că foarte multe. „Ne-au spus să mai amânăm încă un an, că nu se poate acum; motive putem să găsim cu miile dacă vrem să nu facem ceva. Nu mai putem să așteptăm”, a precizat Bogdan Trif.