Președintele Camerei de Comerț Caraș-Severin e acuzat că știrbește memoria unor artiști importanți ai Reșiței, prin distrugerea a două opere de artă realizate de aceștia pe pereții sălii de ședințe din instituție!
Nicolae Ungar și Nicolae Vlădulescu, ambii trecuți la cele veșnice, și-au lăsat amprenta talentului lor peste tot în județ, în țară și chiar peste hotare. Camera de Comerț n-a făcut excepție. Cei doi artiști au realizat aici câte o frescă de mari dimensiuni. Nu există vreun document în acest sens, dar poate că nici nu era neapărat nevoie de așa ceva. Există dovezi vii că Ungar și Vlădulescu au semnat operele respective. Astăzi mai există doar una, cea a pictorului Ungar. Ce a ieșit din mâna lui Vlădulescu e doar amintire. Sala respectivă se pregătește pentru a deveni loc de joacă pentru copii, astfel că meseriașii au ras cu șpaclul și au vopsit în alb. „Am aflat întâmplător că se efectuează lucrări de renovare și amenajare a unui loc de joacă interior. Se știrbește memoria unor artiști prin deteriorarea unor opere de artă murală de mari dimensiuni, aproximativ 20 mp, și distrugerea integrală a unei lucrări de 25 mp!”, își strigă indignarea Lavinia Ungar, fiica lui Nicolae Ungar.
„În calitate de moștenitor pe durată nelimitată a drepturilor morale de autor și a drepturilor patrimoniale de autor pe o durată de 70 de ani, am transmis o adresă către Camera de Comerț prin care le-am adus la cunoștință despre existența acelor opere de artă și despre faptul că sunt protejate. Am fost contactată de chiriașa de acolo, dar până atunci una dintre opere, cea a lui Nicolae Vlădulescu, fusese deja dată jos. Cea a tatălui meu suferise câteva zgârieturi. Am propus ca, pe cheltuiala mea, să protejăm măcar ceea ce a rămas. Am stabilit să găsim împreună o soluție. Numai că am primit între timp o adresă de la Camera de Comerț în care mi s-a comunicat că nu au identificat înscrisul prin care lucrarea tatălui meu să fie expusă în imobilul respectiv. Mi s-a cerut ca, în termen de 10 zile, să vin să ridic lucrarea. În 10 zile o frescă nu a fost mutată după știința mea niciunde în Europa!”, a explicat Lavinia Ungar.
Fiica regretatului pictor a înțeles că nu va exista un dialog pentru salvarea operei de artă și atunci a apelat la uniunea Artiștilor Plastici din România, care a luat poziție imediat. În acest sens a solicitat conducerii Camerei de Comerț să protejeze opera de artă. Președintele Camerei de Comerț, Alexandru Buzzi, le-a sugerat artiștilor plastici că e mai bine ca opera respectivă să fie mutată într-un loc potrivit pentru a fi expusă publicului. Modul în care a făcut-o însă a scandalizat și mai mult. „Considerăm că spațiul în care este expusă lucrarea marelui pictor Nicolae Ungar nu este unul care să permită publicului interesat să admire această capodoperă, drept pentru care am rugat-o pe doamna Ungar să o ridice și să o expună într-un loc unde să poată di admirată această frescă.”, a transmis Buzzi Uniunii Artiștilor Plastici, cu o vizibilă doză de ironie.
Lavinia Ungar spune că nici măcar nu a cerut mare lucru. Pur și simplu a solicitat montarea unui paravan de ghips carton care să protejeze lucrarea tatălui ei, poate că într-o zi sala respectivă va primi altă întrebuințare și fresca ar ieși din nou la lumină. „Cum să mutăm o frescă, să o mutăm cu tot cu clădire?! M-am adresat instanței și am cerut stoparea lucrărilor care ar putea să o deterioreze!”, a mai spus fiica artistului.
Alexandru Buzzi vede problema cu alți ochi. Nu are niciun document care să certifice că pe pereții Camerei de Comerț existau două opere de artă, iar privind pur și simplu cele două lucrări nu și-a închipuit că ar putea reprezenta ceva, considerând că poartă semnătura unui zugrav oarecare. „Am căutat atât în arhiva Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin, cât și la departamentul financiar al instituției noastre un proces-verbal de predare-primire pentru acest desen, măcar un contract între Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin și artistul Nicolae Ungar și nu am găsit nimic. Pe de altă parte, desenul nu este semnat de nimeni, este un perete desenat de un zugrav, care nu l-a vrut alb, cum sunt restul pereților din sediul nostru!”, se apără președintele Camerei.
Buzzi spune că a aflat de la Lavinia Ungar, printr-un email, că lucrarea, pe care el o numește „desen”, are o anumită valoare. Motiv pentru care a rugat-o să întreprindă măsurile necesare în vederea ridicării de către dânsa a lucrării. „Și în adresa noastră către Uniunea Artiștilor Plastici din România noi ne-am exprimat îngrijorarea de a nu distruge această capodoperă, ba chiar le-am spus că spațiul unde este expusă la parterul instituției noastre nu este unul care să permită publicului interesat să admire această capodoperă, drept pentru care i-am solicitat să o ridice și să o expună într-un loc unde să poată fi admirată.”, a adăugat Alexandru Buzzi.
Președintele Camerei a continuat astfel pe același ton ironic, poate mult prea tupeist, explicând că nu moare nimeni de grija operei de artă, ci că în realitate e o chestiune personală la mijloc. „Concubinul domnișoarei ne-a intentat 2 procese civile (pe care unul l-a pierdut, celălalt fiind în pronunțare) și ne-a făcut o plângere la Parchetul de pe lângă Tribunalul Caraș-Severin (plângere clasată între timp). Eu consider că este doar o încercare de intimidare a instituției noastre de către cei doi. Totuși, noi am dat dovadă de bunăvoință și i-am permis domnișoarei să ridice acest desen, dacă dânsa consideră că este al artistului Nicolae Ungar.”, a conchis Buzzi, scandalizând efectiv lumea artiștilor.