Online sau „față în față”? Cum îi transformă pe elevi noua realitate din sistemul de învățământ

Cum este mai bine pentru copii: să participe fizic la cursurile de la școală sau nu? Îngrijorările cele mai mari le au părinții care sunt nevoiți să parcurgă un proces de adaptare la noile tehnologii, dar și elevii pentru care schimbările dese din sistem și comunicarea exclusivă din spatele ecranului îi pot pot afecta la nivel emoțional.

Profesorul Sorin Ionescu, directorul Colegiului Național Bănățean din Timișoara este de părere că școala online poate furniza elevilor informații, însă nu și principii sau valori.

„Să nu uităm că vorbim despre niște generații care sunt în dependență cu tehnologia. Problema inițială a fost cu formarea cadrelor didactice și cu sprijinirea lor într-un demers inovativ. Școala online poate fi benefică pentru a transmite niște conținuturi. Dar este greu când vorbim despre valori și atitudini. Ce vă spun se aplică pentru copiii din mediul urban. Din păcate, în rural este o antiteză totală. Copiii au lipsă de conexiune, de aparatură, de tehnologie. Școala nu este un mediu care furnizează Covid, dar pe de altă parte să trimitem copii și cadre netestate în școală este mai greu, pentru că se închid iar. Dacă s-ar reveni la școală, vorbim de niște perioade de aprofundare și recuperare. Momentul de revenire la școală ar trebui prefațat de un moment de readaptare a copiilor la mediul școlar.”, spune Sorin Ionescu, directorul Colegiului Național Bănățean din Timișoara.

Profesorul de psihologie Remus Runcan afirmă că părinții din România nu sunt încă pregătiți pentru a-i îndruma pe copiii lor, în sistem de homeschooling:

„Copiii din România ar trebui să meargă la școală. În țara noastră nu avem altă alternativă de tip homeschooling în care părinții să fie pregătiți să se ocupe eficient de educația copiilor lor. Învățământul online poate să acopere o mică parte din ceea ce înseamnă educația, ea nefiind doar informare, ci mai ales formare. În plus, școala este un factor important de socializare, integrându-l pe individ într-o colectivitate, lucru care nu se întâmplă pe rețele sociale, greșit considerate a fi rețele de socializare. Chiar dacă temporar copiii pot face școală online, trebuie căutate toate posibilitățile ca acest timp să fie cât se poate mai scurt. În caz contrar, efectele pe termen mediu și lung pot fi foarte grave.”, a declarat Remus Runcan pentru publicația online expressdebanat.ro.

Inspectorul școlar general al Timișului s-a sesizat de curând cu privire la faptul că elevii vor suferi schimbări comportamentale din cauza desfășurării cursurilor online. Marin Popescu declară că elevii tind să fie distrași de jocurile online sau de rețelele de socializare și petrec ore în șir în fața laptopurilor sau a telefoanelor. Soluția inspectorului școlar este de a implica psihologii și consilierii școlari în procesul educativ, în perioada următoare.

Citește și Inspectorul școlar general din Timiș: „Din perspectiva educației, copiii vor suferi modificări de comportament”