O mașină la doi locuitori în Lugoj! Parcări cu plată și reducerea vitezei, printre planurile Primăriei

parcari lugoj
1000x100 Cuib de vise 1000x100

Politica de parcare pentru mobilitate urbană durabilă este o politică de gestionare a locurilor de parcare din spațiul urban, elaborată la nivel național pentru a combate „falsa problemă” a lipsei locurilor de parcare. Fenomenul, comun orașelor mijlocii și mari din țara noastră, este asociat cu creșterea accelerată a numărului de autoturisme personale. La Lugoj, oraș cu 46.000 de locuitori, subiectul este de interes. Doar în evidența serviciului de Taxe și Impozite sunt 21.000 de automobile, ceea ce înseamnă o mașină la doi locuitori.

Obiectivele politicii de parcare, care presupun descongestionarea traficului din centru, se lovesc de lipsa cronică a locurilor de garare a autovehiculelor. Situația este evidentă mai ales în cartierele de blocuri, unde nimeni nu este mulțumit: nici șoferii, care n-au unde să își lase mașinile, și nici pietonii, care văd trotuarele ocupate. Orașele mari, precum Timișoara, Iași, Bacău, au deja elaborate astfel de politici.

Politică de parcare

„Politica de parcare este un studiu care va fi atribuit după încheierea Planului de Mobilitate Urbană. PMU este în faza de consultare, așa că am putut elabora acest studiu de politică de parcare. Ce înseamnă asta? În principal, identificarea tuturor posibilităților de parcare pe domeniul public al municipiului Lugoj. Vom ști exact câte astfel de locuri sunt în cartierele de blocuri, de case sau în zonele centrale. În al doilea rând, vom identifica noi locuri disponibile în zonele cu locuințe colective, ținând cont de regulile în vigoare, adică mașinile să fie la cel puțin 5 metri distanță de geamurile apartamentelor. În al treilea rând, atât la faza Planului Urbanistic Zonal, cât și la eliberarea autorizației de construcție, nu vom mai permite construcții individuale sau colective fără locuri de parcare prevăzute din proiect. Este o legislație națională în vigoare. Unele primării și-au făcut propriile reguli, dar noi nu vrem să fim mai restrictivi, așa că vom merge pe legislația la nivel de țară. Aceasta este clară! La blocurile noi, pentru fiecare apartament trebuie prevăzute unul, două locuri de parcare. La case, se cer două locuri de parcare în interior. Acestea trebuie demonstrate prin proiect, cu poartă de intrare separată și racord la trama stradală. Toată lumea își face casă și parchează mașinile în stradă, ceea ce la un moment dat ne va sufoca pe toți! Oamenii vor trebui obișnuiți să-și parcheze mașinile în propriile curți, pentru a degreva domeniul public.”, a punctat primarul Claudiu Buciu.

De asemenea, va fi analizată posibilitatea realizării de sensuri unice, mai ales în zonele de locuire individuală fără curți, unde oamenii nu au efectiv unde să parcheze.

Obiectivul este fluidizarea traficului și reducerea vitezei de circulație în oraș. La Lugoj se intenționează ca viteza în zonele rezidențiale să fie de 30 km/h și doar în zonele de tranzit și pe străzile mai largi limita să fie de 50 km/h.

Banii pentru investiții asemănătoare

STPT job 1000x200

O măsură care probabil nu va fi primită cu prea multă bucurie, dar considerată necesară de actuala administrație este introducerea parcărilor cu plată. Măsura a fost anunțată încă de anul trecut.

„Rămâne să stabilim tarifele și modalitățile de atribuire a locurilor de parcare în zonele rezidențiale și modalitățile de taxare în zone nerezidențiale, adică zonele centrale. În zonele rezidențiale va fi asigurată o parcare pe apartament. Dacă nu se ocupă toate locurile, vor fi redistribuite la înțelegere cu proprietarii de apartamente. Locul de parcare va fi plătit cu o taxă anuală pe apartamentul respectiv. Locurile nu vor putea fi vândute, ceea ce nu exclude înțelegerile între oameni”, spune primarul.

Banii proveniți din parcările cu plată se vor întoarce tot pentru parcări. În condițiile în care la Lugoj numărul automobile este de trei ori mai mare ca al locurilor de parcare, sistemul cu plată va finanța construcția de noi parcări, iar aceste investiții nu se pot face doar din taxele și impozitele locale. Tarifele din zona centrală vor fi mult mai mari decât cele din cartiere. Administrarea parcărilor cu plată va reveni Societății de Administrare a Patrimoniului local al municipiului Lugoj, care va avea un buget separat pentru această activitate. Societatea se va ocupa de încasare, de gestionare a acestor locuri și eventual de angajare de personal. Probabil că și municipiul va participa cu un buget la amenajarea noilor spații de parcare. Nu a fost abandonată nici ideea unei parcări supraetajate. Dacă varianta cu platoul Casei de Cultură a Sindicatelor nu se poate materializa curând, un spațiu alternativ ar fi la fostele clădiri ale „Meridianului”. Zona Bazarului din piață, clădire care nu are autorizație PSI și va fi probabil demolată, poate fi și ea folosită în acest scop.

Aproape 300 de mașini abandonate pe domeniul public

În fine, un pas important în descongestionarea spațiilor viitoarelor parcări a fost ridicarea vehiculelor abandonate pe spațiul public. 280 de vehicule au fost identificate, dintre care două treimi au fost ridicate. Pentru alte 50, proprietarii au intrat în legalitate, prin refacerea actelor, taloanelor etc. Au rămas 40 de mașini care vor fi ridicate de o societate din Timișoara. Ele vor putea fi recuperate contra cost sau, dacă nu e nimeni interesat, vor ajunge la fier vechi.

Muzeul TM
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/