Debirocratizarea este pe agenda lui Nicu Fălcoi! Senatorul de Timiș a înaintat un proiect legislativ care va obliga autoritățile să transmită toate informațiile deținute în legătură cu persoana care le solicită. Fălcoi spune că ideea sa va scuti cetățenii de statul la coadă, deplasări multiple la aceeași instituție și timpul pierdut.
Proiectul înaintat de Nicu Fălcoi va permite oricărui cetățean să solicite autorităților informațiile deținute în legătură cu propria persoană. Senatorul USR consideră că propunerea sa legislativă este un pas înainte către un sistem mai puțin birocratic. Instituțiile și autoritățile care primesc cererea de transmitere a informațiile vor fi obligate să răspundă solicitării pe loc, dacă este posibil, sau în scris, în termen cuprins între 10 şi 30 de zile. „Debirocratizarea, simplificarea cât mai mult posibil a relației dintre stat și cetățean nu sunt simple mofturi, ci nevoi reale, de care ne-am lovit cu toții, inclusiv acum, recent, pe durata pandemiei, când am fost obligați să găsim soluții de distanțare socială. Numai că, din cauza inerției acelora care s-au tot perindat până acum la putere, despre toate acestea mai mult s-a vorbit decât s-a făcut ceva la modul concret. Unele dintre obiectivele principale ale USR, înscrise și în programul nostru de guvernare, sunt debirocratizarea și digitalizarea administrației publice. Iar acest proiect de lege pe care l-am inițiat și pe care l-am depus azi răspunde tocmai acestor obiective importante pentru noi și reprezintă un pas important în această direcție.”, a declarat Nicu Fălcoi.
Senatorul USR argumentează nevoia unui cadru legislativ pentru obligarea instituțiilor publice să prezinte datele pe care le dețin despre cetățenii care solicită acest lucru. Efectul imediat resimțit va fi evitarea deplasărilor multiple la aceeași instituție pentru completarea cu informații, a statului la coadă și a pierderii timpului în deplasări. „În legislația actuală nu există o lege-cadru care să oblige instituțiile publice care interacționează cu cetățenii să pună la dispoziție toate datele pe care le dețin despre aceștia, la cerere, într-un anumit termen. Practic, după intrarea în vigoare a legii, nu va mai fi nevoie să mergem de mai multe ori la aceeași instituție, ca să obținem niște informații pe care aceasta le deține și pe care poate lesne să le pună laolaltă. Cetățeanul va fi astfel scutit de timp pierdut și de drumuri în plus și va primi, în baza legii, aceste informații, fie personal, fie prin email, prin poștă sau prin împuternicit. Exemplele ce vizează astfel de informații de interes personal sunt numeroase: de la istoricul locurilor de muncă pe care ITM oricum le deține, la evidența tuturor vehiculelor proprietate personală care sunt înregistrate la RAR ori a imobilelor deținute în țară care figurează în evidențele ANCPI. Fiecare dintre aceste instituții va avea obligația să întocmească lista completă a datelor și informațiilor care figurează în arhiva proprie și să le pună la dispoziția persoanei care le solicită.” , a explicat useristul.