S-au dat amenzi usturătoare și sute de unități comerciale au fost închise în ultima jumătate de an de inspectorii de la Protecția Consumatorului. Șeful OPC Timiş a prezentat și sinteza activității pentru primul semestru din 2019.
Valoarea amenzilor aplicate agenților economici se ridică la peste 4 milioane de lei, dintre care aproximativ 2,5 milioane de lei reprezintă mărfurile neconforme retrase de la comercializare. Tot în această perioadă, au fost depuse reclamaţii şi s-au emis decizii, unele contestate de reprezentanţii băncilor şi a supermarketurilor.
„Un număr important de reclamații pe care le-am primit, 2.277 de reclamații. Ceea ce vreau să subliniez este că în această perioadă au foste emise de mine aproximativ 260 de decizii. Aceste decizii sunt pentru practică comercială incorectă. Dintre cele 256 de măsuri aplicate, 197 reprezintă unitățile închise. Celelalte sunt decizii date la bănci, utilități, măsuri de afaceri. Peste jumătate din aceste măsuri nu au fost contestate, s-a dat curs lor. Avem un grad de peste 70% de câștig în instanță. Aceasta este metoda prin care putem rezolva problemele în mod real, nu doar prin sancțiuni. Un mare agent economic sau lanțuri de magazine nu sunt atât de afectați de valoarea amenzilor, ci de măsurile aplicate”, a spus Claudiu Șușanu, comisar-șef al OPC Timiș.
Activitatea de cercetare a celor de la Protecţia Consumatorilor continuă şi în ceea ce priveşte Societatea de Transport Timişoara. Claudiu Şuşanu a precizat faptul că s-au descoperit numeroase probleme la vechile tramvaie, conform primelor date, garniturile nu sunt omologate, fapt pentru care nu au voie să fie puse în circulație.
„Au rămas încă neclare şi mai au un foarte scurt termen de a ne pune la dispoziție omologările la tramvaiele de tip vechi, care se pare că nu există. Lucru care ar duce la o situație mai delicată pentru că nu ar fi avut voie să realizeze transport public, dacă nu au formele legale, neînțelegând cum ar fi putut să fie înmatriculate. În cazul lor s-au descoperit probleme importante: de la geamuri sparte, scaune rupte, elemente ruginite care pot pune în pericol sănătatea, până la aspecte ce țin de modul în care timișorenii își pot achiziționa biletele sau abonamentele de călătorie. Voi avea o concluzie finală, deocamdată sunt elemente preliminare, dar de obicei, aceste elemente rămân și finale. Dacă într-o lună și jumătate nu au prezentat actele solicitate, probabil că nu există aceste forme”, a declarat Claudiu Șușanu.
Chiar și societățile care efectuează serviciile de salubritate sunt în vizorul OPC Timiș.
„De la lipsa autorizației principalei societăți care desfășoară serviciul de salubritate în municipiul Timișoara, până la nerespectarea clauzelor contractuale. Sunt obligați prin contract ca orice pubelă deteriorată să fie schimbată, o dată pe an fiecare pubelă să fie igienizată, cât să respecte și numărul de utilaje din contract”, a spus șeful OPC Timiș.
Probleme sunt și în piețele agroalimentare din Timișoara. Sorin Șușanu a precizat că s-au aplicat sancțiuni și s-au descoperit numeroase nereguli.
„Vom acorda o atenție sporită și în ceea ce privește administrația piețelor. De acolo pleacă toată problema. Dacă ei ar trebui să confere spații conforme pentru zona de lactate, ei obligă comerciantul să își cumpere vitrină frigorifică, asta nu face decât să îndepărteze producătorul. Să nu mai vorbim de acele spații pline de mucegai și spații improprii de depozitare din Piața Badea Cârțan sau de modul în care funcționează Piața 700 după o autorizație veche. Sunt o mulțime de aspecte pe care noi le vom verifica în perioada următoare”, a precizat Sorin Șușanu, șeful Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Vest Timiș.
Vă reamintim, Claudiu Sorin Sușanu a fost detașat ca șef al Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor Timiș acum șase luni, de la Brașov. Mandatul lui a fost extins până la finalul anului, el având în subordine 10 județe din țară.