Modernizarea transportului public în comun la Oraviţa – o enigmă nedesluşită nici măcar de aleşii locali

O serie de neclarități și absenteismul aleșilor locali au făcut ca ședința extraordinară a Consiliului Local din orașul de pe Valea Carașului să nu întrunească cvorumul la mijlocul acestei săptămâni, chiar dacă pe ordinea de zi a fost trecut un singur proiect de hotărâre, prin care se urmărea aprobarea câtorva modificări și a cheltuielilor aferente în cazul „Reducerii emisiilor de carbon în orașul Oravița bazată pe investiții destinate îmbunătățirii mobilității locuitorilor orașului Oravița”.

Cine ar fi crezut că modernizarea transportului public în orașul condus de edilul Dumitru Ursu, un proiect în valoare de aproape 6 milioane de lei, fără TVA (ADR Vest), care prevede achiziționarea a patru autobuze electrice (două autobuze hibrid 12 m: minimum 90 de călători, min. 24 de scaune; zonă în salonul pasagerilor destinată scaunelor cu rotile manuale sau electrice/cărucioarelor de copii, cu balustradă laterală amplasată în dreptul geamului; două autobuze hibrid 10 m: minimum 75 de călători, min. 20 de scaune; zonă în salonul pasagerilor destinată scaunelor cu rotile manuale sau electrice/ cărucioarelor de copii, cu balustradă laterală amplasată în dreptul geamului), construirea stațiilor de autobuz, modernizarea trotuarelor și asfaltarea străzilor pe care vor circula mijloacele de transport ar fi creat un vid de nedescris în rândul consilierilor locali, aleși care, mai nou, au înțeles că autobuzele s-ar fi transformat de fapt în microbuze, iar lista neclarităților ar putea continua.

Întrunirea de ieri, miercuri, 20 ianuarie, i-a adus la masa decizională pe doar opt din 17 consilieri, mai exact: un consilier PMP, șase consilieri PSD și un reprezentant al Partidului Național Liberal, însă fără aleșii locali ai Pro România și alți patru liberali, degeaba s-a dorit soluționarea problemei. Mai mult, deși se aflau în Primărie, viceprimarul Cotârlă și liberalul Radu Cosmin Bompa au lăsat să se înțeleagă că nu au dat curs ședinței pe motiv că nu au fost lămuriți suficient vizavi de modificările pentru care li se cere să-și dea acordul.

Motivul neparticipării consilierilor Pro România

Contactat de redactorul expressdebanat.ro, consilierul local Liviu Almășan, reprezentant al Pro România, a ținut să-și motiveze absența din cadrul întrunirii de ieri, acesta făcând următoarele precizări:

„Am primit un telefon la ora 10.00 în care eram anunțat că la ora 12.00 va avea loc ședința extraordinară. Nu am ajuns la ședință deoarece am avut planificate câteva întruniri cu oameni din alte localități. Referitor la proiectul cu autobuzele, este adevărat că a fost trecut de nenumărate ori pe ordinea de zi, însă nu a obținut votul consilierilor tocmai din cauza neclarităților. Atunci când am discutat într-o ședință pe subiectul rectificărilor bugetare, noi am votat o sumă foarte mare de bani. Vorbim aici de peste un milion de lei despre care doamna Lorena Ion, consilierul personal al primarului, ne-a spus că prezintă TVA-ul de la autobuze. Noi atunci am aprobat banii, ca ulterior să ni se spună că suma respectivă nu reprezenta TVA-ul de la autobuze, ci banii pentru drumul de la Răchitova. Am întrebat la un moment dat ce fel de autobuze vin la Oravița pentru că este foarte greu, întrucât străzile sunt înguste. Am primit răspuns, tot de la doamna Ion, că nu este vorba despre autobuze, ci despre microbuze cu 18 locuri. În cazul ăsta, nu mai înțelegem nimic. Deci, aceste patru autobuze costă 6 milioane de lei din fonduri europene, eu gândindu-mă că un milion reprezintă TVA-ul pe care noi îl vom cere înapoi de la Finanțe, în caz contrar, rămâne contribuția Primăriei. Nu este limpede dacă rămân în discuție autobuzele sau microbuzele. Sunt multe neclarități și dorim ca cineva să ne lămurească. Dar nu ne poate lămuri spunându-ne, la ora 10.00: «Veniți la ședință la 12.00». Am aflat că stațiile de autobuz se fac în mijlocul drumului, conform poziționării date de ei. Vedeți, sunt multe lucruri care nu bat cu ceea ce este în proiect. În plus, vrem să vedem și un calcul economic, adică ce înseamnă pentru bugetul local aceste autobuze. Noi primim banii, achiziționăm autobuzele și demarăm proiectul, dar ce înseamnă cheltuielile de după? Gândiți-vă că patru autobuze înseamnă cel puțin opt șoferi, șef de garaj, contabilitate, curățenie, piese de schimb. Toate acestea sunt cheltuieli care vor ajunge pe seama Primăriei și atunci trebuie făcut un calcul. Domnule, câți pasageri trebuie să avem ca să putem scoate banii respectivi? Dacă ieșim în pierdere, măcar să știm care este acea pierdere. Nu putem vota în necunoștință de cauză, doar pentru a aduce alte pierderi bugetului local”.

Convins de faptul că nepăsarea este de fapt răspunsul absenteismului din cadrul întrunirii și nu anumite nereguli din proiect, iată și poziția consilierului PSD, Marțian Lepa: „Singurul lucru în neregulă este răutatea lor. Acest proiect este pe ordinea de zi de vreo șase ședințe dacă nu mă înșel. Pe partea de achiziție s-a modificat ceva și trebuie aprobată suma de 16.000 de lei, bani care ne vor fi restituiți ulterior”.