Compania ZF a dezvoltat un motor electric care nu necesită magneți. Acesta transmite energia necesară câmpului magnetic printr-un excitator inductiv amplasat în interiorul arborelui rotorului, ceea ce îi conferă un design compact, cu o intensitate maximă a puterii.
Această variantă avansată de motor – I2SM (motor sincron inductiv cu excitație în rotor) – devine, astfel, o alternativă la motoarele sincrone cu magnet permanent (PSM), cel mai frecvent utilizate în vehiculele electrice, dar care se bazează pe magneți care necesită pământuri rare pentru producția lor.
„Cu acest motor electric fără magneți, fără pământuri rare, avem parte de o altă inovație prin care îmbunătățim constant portofoliul de acționări electrice pentru a crea o mobilitate și mai sustenabilă, mult mai eficientă și care economisește resurse. Acesta este principiul pe care îl urmăm la realizarea produselor noi. În prezent nu există niciun concurent care să stăpânească această tehnologie la fel de bine ca ZF.”, a transmis Holger Klein, CEO al ZF, printr-un comunicat de presă.
Inovația poate reduce amprenta de CO2 din producție cu până la 50%, datorită în special magneților, inclusiv a pământurilor rare care se folosesc la fabricarea motoarele electrice PSM.
„Acest motor electric compact, unic, fără magneți este o dovadă impresionantă a strategiei noastre de a face e-drive-ul mai eficient din punct de vedere al resurselor folosite și mai durabil, în primul rând prin creșterea eficienței. Folosim în mod constant tehnologia cu carbură de siliciu de 800 de volți, eliminând în același timp pământurile rare fără a mări dimensiunile sau greutatea.”, a explicat Stephan von Schuckmann, membru al Consiliului de Administrație al ZF Group.
I2SM elimină și pierderile de rezistență create de motoarele electrice PSM tradiționale. Acest lucru oferă o eficiență sporită în momentele cheie de operare, cum ar fi călătoriile lungi pe autostradă, la viteză mare. În comparație cu motorul sincron obișnuit cu excitație separată, I2SM necesită cu până la 90 de milimetri mai puțin spațiu axial de instalare. Cu toate acestea, în ceea ce privește intensitatea puterii și a cuplului, inovația ZF funcționează la nivelul unui PSM.
ZF intenționează să dezvolte tehnologia I2SM până la maturitatea producției și să o ofere ca opțiune în cadrul propriei platforme de e-drive. Clienții din segmentele autoturismelor și vehiculelor comerciale pot alege pentru aplicațiile lor între o variantă cu arhitectură de 400 de volți sau cu arhitectură de 800 de volți. Aceasta din urmă se bazează pe cipurile din carbură de siliciu în electronica de putere.
În România, ZF are aproximativ 5.000 de angajați în șase locații: la București, Timișoara, Roman, Oravița, Lupeni și Marghita. Printre acestea se numără ZF R&D Tech Center Timișoara, care s-a desprins din divizia de automotive a furnizorului român de servicii de inginerie BeeSpeed și face parte din ZF din ianuarie 2019. BeeSpeed lucra deja pentru Divizia ZF Active Safety Systems (fosta parte a TRW) din 2008.
Foto: ZF Group