Ministrul Grindeanu a semnat contractul pentru „autostrada urșilor”. Un kilometru costă 13 milioane de euro

grindeanu

Ministrul Transporturilor a semnat, vineri, la Timișoara, contractul de proiectare și execuție pentru Autostrada A1 Lugoj – Deva, secțiunea cu tuneluri pentru urși. Responsabilă de ducerea la bun sfârșit a contractului este asocierea  condusă de Spedition UMB, care a câștigat licitația organizată de CNAIR.

„Vorbim de o companie românească, extrem de serioasă, care aproape pe toate contractele, dacă nu chiar pe toate, s-a ținut de termene. A avut lucrări și la noi în zonă și le-a terminat în termenii contractului, de obicei înainte de termen. E un lucru bun că o companie românească se ridică la un asemenea nivel și ștacheta pe care o are UMB îi obligă și pe ceilalți să își îndrepte activitatea.”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva (secțiunile E și D) are o lungime de 13 km. În cadrul acestui contract, pe Secțiunea D, cu o lungime de aproximativ 4 kilometri, asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SA & PE Construct SRL – Euro-Asfalt d.o.o va trebui să se ocupe de expertizarea, completarea proiectării și realizarea lucrărilor rămase.

Secțiunea E are 9 kilometri, din care una de 4 km în cazul căreia trebuie făcute integral proiectarea și execuția. Vor trebui construite două tuneluri cu o lungime de 2,13 kilometri. Antreprenorul va realiza, de asemenea, și opt lucrări de artă, printre care un viaduct de peste 1 kilometru, de „o complexitate tehnică ridicată”.

Valoarea contractului este de 1,86 miliarde lei fără TVA, adică 373 de milioane de euro. Prețul pe kilometru este 13 milioane de euro fără TVA. Perioada de proiectare este de 11 luni, iar cea de execuție – 34 de luni. Practic, cel mai devreme, lucrările efective ar putea începe la finalul anului 2023. Sursa de finanțare sunt fondurile europene nerambursabile prin PNRR.

Licitația anterioară pentru acest tronson de drum a fost anulată de CNAIR în luna martie, din cauză că singura propunere tehnică depusă a fost considerată neconformă. Prima licitație pentru secțiunea cu tuneluri pentru urși a fost lansată în vara anului 2019, după ce CNAIR, în 2017 a reziliat parțial și unilateral contractul cu asocierea Salini Impregilo – Secol SpA, care făcuse deja proiectul tehnic pentru secțiunea E. După ce compania italiană s-a adresat Curții Internațional de Arbitraj, CNAIR a fost obligată să-i achite daune de peste 230 de milioane de lei.