O hotărâre adoptată în 28 noiembrie 2017 de Consiliul Local Reşiţa creează agitaţie în mediul de afaceri la început de 2018.
Este vorba despre HCL nr. 314/2017, prin care s-a aprobat Regulamentul privind amplasarea mijloacelor de publicitate în municipiul Reşiţa. În consecinţă, executivul local a început în luna decembrie să trimită notificări către agenţii economici, prin care acestora li se oferea un termen de 30 de zile pentru conformare.
Termenul-limită a expirat pentru unele firme, aşadar, încă din primele zile ale lunii ianuarie, situaţie în care au apărut reacţii de nemulţumire. Mihai Sprânceană, preşedintele SCM Prestarea, a făcut-o chiar public, azi, printr-o postare pe Facebook, pe pagina Express de Banat.
„Firmele luminoase, banerele, afișele, orice mijloace publicitare trebuiesc desființate. Hotărârea a fost adoptată de către Consiliul Local Reșița pe 28.11.2017. Termenul este de 30 de zile de la data notificării. HCL s-a emis în baza Legii 185/2013 modificată. Prin urmare, nu Consiliul Local Reșița este vinovat pentru inconvenientele provocate Agenților Economici, ci Parlamentul României.
Este de neînțeles însă cum Direcția de Urbanism emite o notificare de desființare a mijloacelor de publicitate la 6 zile de la data ședinței CLR, înainte chiar de publicarea hotărârii și fără a da un termen rezonabil pentru obținerea de autorizație de construcție pentru acestea. Notificarea a fost emisă către SCM Prestarea, salon Romarta, la data de 04.12.2017. Aș vrea să știu pentru câte saloane de profil din Reșița au fost emise notificări de DESFIINȚARE a firmelor (indiferent de suport, luminoase sau nu) de către Direcția de Urbanism a Primăriei Reșița“, scrie Mihai Sprînceană.
Contactaţi de Express de Banat, reprezentanţii municipalităţii ne-au declarat că săptămâna viitoare va fi organizată o conferinţă de presă în care va fi dezbătut şi acest subiect. La insistenţele noastre, am fost dirijaţi către arhitectul-şef al muncipiului, Mihaela Copia.
„HCL 314/28.11.2017 a intrat în vigoare la data aducerii la cunoştinţă publică, deci imediat după adoptare, când textul a şi fost publicat pe site-ul Primăriei Reşiţa. Cele trei echipe de inspectori trimise pe teren au identificat şi verificat până acum peste 3000 dintre cele peste 5000 de mijloace de publicitate existente în municipiu, constatându-se că în perioada 2010-2017 au fost autorizate doar 163! Începând din 4 decembrie 2017 până în prezent, au fost trimise notificări persoanelor juridice şi fizice care deţin cele 3000 de mijloace de publicitate. Ca urmare, peste 500 dintre acestea au fost deja desfiinţate. Agenţii economici nu trebuie să intre însă în panică, termenul de 30 de zile este mai degrabă pentru noi, să verificăm dacă în acest interval de timp au desfiinţat reclamele şi dacă au început demersurile pentru intrarea în legalitate, nicidecum dacă au parcurs toate etapele aferente“, ne-a declarat arhitectul-şef al municipiului, funcţie activată de administraţia Nelu Popa în urmă cu 10 luni.
În privinţa nedumeririi preşedintelui SCM Prestarea, privind notificările trimise concurenţei, un lucru e cert. Prestarea a primit încă din prima zi, 4 decembrie 2017, notificarea de aplicare efectivă de către primărie a HCL 314. Cu siguranţă, ar spune unii, e un caz tipic de ghinion. Sau nu?
Ne lămureşte, cumva, tot arhitectul-şef Mihaela Copia: „Echipa de inspectori arondată zondei din centrul oraşului a început verificările, cum e şi normal, în Piaţa 1 Decembrie 1918, deci inclusiv zona Romarta. Astfel că Prestarea a primit notificarea din prima zi“.
Despre cum trebuie să arate noua formă de publicitate stradală din Reşiţa, într-un articol viitor.
UPDATE, ora 20,07
După răspunsul dat de arhitectul-şef, situaţia pare a se inflama! Mihai Sprînceană a reacţionat imediat: „Poate intră în discuție cineva avizat să dea o explicație clară. Pentru că HCL-ul produce consecințe. Toate dughenele, micile magazine, care și așa nu pot concura cu marile magazine, își vor da firmele jos. Au început. Noi am lăsat azi salonul Romarta fără vreun abțibild. Așa am primit dispoziție. Însă cei de la urbanism nu au ținut cont că legea îi obligă pe agenți să se identifice atât la sedii cât și în/la unitățile subunitătile declarate la ORC“.
A intrat prompt în scenă, pe pagina de Facebook Express de Banat, şi consilierul local Hadrian Popescu, liderul Grupului PNL din Consiliul Local Reşiţa, care este radical: „Intru eu în discuţie! HCL-ul va fi ori modificat, ori abrogat cu totul!“
Nici pesediştii nu se lasă mai prejos, intervenind în discuţie şi liderul de grup din CLR, Mirel Sabo: „Cine recunoaște că HCL-ul e cu probleme? Primarul sau doamna arhitect? Eu am atras atenția în ședință că unele articole sunt abuzive“.
UPDATE 2, ora 20,40
Întrebare-cheie pusă de Mihai Sprînceană: „Cine poate face diferența dintre un panou de identificare a societății/activității și un panou de publicitate propriu-zisă? De exemplu, dacă pe geamul vitrinei scrie FRIZERIE și SCM PRESTAREA, se consideră că fac publicitate sau nu, mă identific astfel sau îmi fac publicitate? Aștept un răspuns de la dna arhitect șef“.