Începutul de an a oferit polițiștilor de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara ocazia de a analiza principalii indicatori de activitate, totul pentru a putea trage concluziile necesare atât pentru eficientizarea și optimizarea supravegherii controlului la frontieră, cât şi pentru combaterea eficientă a infracţionalităţii transfrontaliere, în special, a migraţiei ilegale.
Contextul pandemic a dus la o scădere a numărului de călători în punctele de trecere a frontierei, în 2020 înregistrându-se o scădere cu 71,33% față de anul precedent. Se pare că cel mai tranzitat punct de trecere a frontierei a fost P.T.F. Porţile de Fier I (aproximativ 332.000 treceri persoane), urmat de P.T.F. Cenad (cu peste 265.900 treceri persoane), P.T.F Moravița (peste 268.500 persoane), P.T.F. Jimbolia (peste 178.600 persoane) și P.T.F. Naidăș (peste 58.500 persoane).
Pe segmentul infracționalității frontaliere a fost înregistrată o crește cu 62% făță de aceeași perioadă a anului 2019. Astfel, au fost depistate, la frontieră, 6.221 de persoane care au comis fapte ilegale (5.152 – infracţiuni şi 1.069 – contravenţii) în creştere cu 62% față de aceeaşi perioadă a anului 2019, când au fost depistate 3.837 de persoane care au comis fapte ilegale. Dintre cele 1.069 de persoane care au săvârşit contravenţii, 569 dintre acestea au fost sancţionate cu avertisment, iar alte 500 – cu amenzi contravenționale, cu o valoare totală aplicată de 317.768 lei.
Contrabanda, ca și componentă a infracționalității transfrontaliere, a bifat o scădere cu 33%, fiind constate 43 de infracțiuni în care au fost implicate 42 de persoane compativ cu anul 2019, când au fost constatate 71 de infracțiuni cu 63 de persoane implicate. Au fost ridicate în vedere confiscării:
– 126.805 pachete de țigări, în valoare de aproximativ 1.541.160 lei;
– 1,75 kg tutun, în valoare totală de aproximativ 376 lei;
– 62 litri alcool, în valoare totală de aproximativ 1.860 lei;
– 3 autovehicule, în valoare totală de aproximativ 35.000 lei;
– 1 armă şi 182 cartuşe, în valoare totală de aproximativ 521 lei.
În urma războiului din Siria, migrația ilegală a devenit o problemă constantă pentru Uniunea Europeană și implicit pentru România. Ca atare, la nivelul I.T.P.F. Timişoara, în anul 2020, au fost înregistrate 687 de cazuri de treceri frauduloase ale frontierei de stat fiind depistați 4.125 de migranţi, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019, când au fost constatate 297 cazuri de treceri ilegale cu 1.109 de migranţi. Comparativ cu anul 2019 s-a constatat că s-au redus semnificativ trecerile frauduloase ale migranţilor regionali de la 80 persoane, în 2019, la 31 migranţi regionali, în anul 2020 (Albania, Kosovo, Serbia, Bosnia și Hertegovina, Federaţia Rusă). Din cei 4.097 migranţi care au fost depistaţi la intrarea în România, au solicitat o formă de protecţie statului român (azil) un număr de 2.412 migranţi, iar 309 migranţi se aflau în procedură de azil la momentul depistării, reprezentând un procent de 66% din totalul celor depistaţi.
În ceea ce priveşte tentativa de trecere frauduloasă a frontierei de stat, au fost constatate 24 cazuri cu 111 migranţi ilegali, dintre aceştia 11 cazuri cu 30 de făptuitori au fost reţinuţi în încercarea lor de ieşire ilegală din ţară la frontiera cu Serbia şi 13 cazuri cu 81 migranţi reţinuţi la frontiera cu Ungaria.
Din analiza efectuată, nu au lipsit referirile privind traficul cu autoturisme furate, braconajul piscicol, infracțiuni privind dreptul proprietății intelectuale, cooperarea interinstituțională și internațională, problematica resurselor umane, precum și obiectivele pe anul 2021. Dintre acestea, se pot enumera opt obiective principale:
– gestionarea eficientă a activităţilor specifice pentru identificarea, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi infracţionalităţii transfrontaliere înregistrate în zona de competenţă la frontiera cu Republica Bulgaria, Republica Serbia şi Ungaria;
– aplicarea acquisului Schengen la nivelul structurilor I.T.P.F. Timişoara în activitatea de supraveghere şi control a trecerii frontierei;
– implementarea unui management organizatoric dinamic şi flexibil, care să permită modernizarea permanentă a inspectoratului teritorial, în acord cu cerinţele naţionale şi comunitare;
– eficientizarea managementului resurselor umane, logistice şi financiare, asigurarea necesarului de resurse umane, tehnică, mijloace de mobilitate terestră şi navală, alte echipamente specifice şi bunuri materiale, pentru îndeplinirea misiunilor specifice de către toate structurile proprii;
– asigurarea unui climat de ordine şi siguranţă publică în zona de competenţă, transparenţă şi deschidere către cetăţean, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
– cooperarea permanentă pe criterii eficiente cu organele similare ale statelor vecine pentru gestionarea problematicilor specifice comune, cu respectarea legislaţiei în vigoare, în conformitate cu ROF-ul inspectoratului;
– asigurarea şi menţinerea unui nivel înalt de supraveghere şi control la frontieră, inclusiv prin introducerea şi utilizarea unor tehnologii moderne, la nivelul standardelor europene, în funcţie de necesităţile operative;
– consolidarea capacităţilor de prevenire şi combatere a migraţiei ilegale şi a criminalităţii transfrontaliere.
În finalul dezbaterii, concluzia principală este aceea că personalul din cadrul Inspectoratului şi-a îndeplinit atribuţile ce îi revin cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalităţii transfrontaliere săvârşite în zona de competenţă.