Metode simple de renunțare la fumat. Medic: „Niciodată nu e prea târziu să scapi de acest viciu”

fumat,tutun

Peste opt milioane de oameni mor în fiecare an din cauza unor afecțiuni asociate fumatului, iar cifrele arată că în următorii 10 ani numărul acestora va crește semnificativ. De altfel, 780 de milioane de oameni afirmă că vor să renunțe la acest ucigaș silențios, dar doar 30% reușesc.

Pandemia i-a ținut pe oameni în casă, iar acest lucru a crescut, în cele mai multe cazuri, și numărul de pachete de țigări cumpărate. Mai mult, persoanele care au dorit totuși să se lase de fumat au putut apela mai degrabă la consiliere prin servicii digitale.

„Această pandemie a redus semnificativ accesul persoanelor la serviciile de sănătate. Și atunci, și fumătorii care și-au dorit să renunțe au avut un acces restricționat la serviciile de consiliere. Acestea au putut și pot fi compensate prin servicii digitale. Au fost lansate tot felul de astfel de servicii pe rețelele de socializare, au fost organizate sesiuni și ședințe de consiliere psihologice, au fost prezentate trucuri care pot să ajute fumătorul să se lase de fumat. Nu toți fumătorii trebuie să ajungă într-un serviciu ce consiliere. Cei care nu au un grad de dependență mare pot să facă chiar și consiliere telefonică.”, a explicat Monica Marc, președintele Secțiunii de Tabacologie din cadrul Societății Române de Pneumologie și medic la Spitalul „Victor Babeș” din Timișoara.

leader board 728 x 90 px

Gradul de dependență nicotinică se poate afla cu ajutrul testului Fagerstrom. În funcție de acesta, specialistul hotărăște care sunt cele mai bune variante care îl ajută pe fumător să renunțe.

„Chestionarul de depedență reflectă dependența biologică și poate fi găsit online. Cum funcționează lucrurile? Păi, în momentul în care am aprins o țigară, nicotina ajunge în scurt timp la creier și este descărcată dopamina. Un fumător spune că se relaxează, se simte bine, dar sportul poate să declanșeze eliberarea aceleași senzații de bine. În schimb, nicotina, în cantitate crescută, crește frecvența cardiacă și tensiunea arterială. În doze mari, la școareci a condus la moarte. Fiecare persoană dezvoltă comportamente mai mult sau mai puțin adictive. În ceea ce privește fumatul este vorba și despre o dependență psihologică. E vorba de gest, de automatism, când mergem la o terasă și nu avem nevoie biologic de o țigară, simțim nevoia să aprindem una pentru că există acest automatism. Dependența poate fi ușor stabilită prin chestionarul Fagerstrom. Dependena ușoară nu are nevoie de medicație, aici e vorba despre voință. Medicație de voință nu există. Un fumător care fumează când vorbește la telefon, poate să ia un pix în mână și să compenseze gestul fumatului. La calculator, îmi pun un pahar cu apă. Poate fi de ajutor celor care fumează, dar e foarte important să fie omul motivat. Dacă e motivat, toate trucurile și mesajele vor ajunge la el. Când vorbim de o dependență moderată și severă, chiar dacă voința e mare, de multe ori persoana nu reușește și apar conflicte interioare cu care nu este de joacă. Aceste persoane au în general și patologii legate de fumat. Aici, partea de medicație poate fi de ajutor.”, a spus medicul Monica Marc.

Există mai multe tipuri de medicație, dar adevărata muncă este a fumătorului. În ceea ce privește speranţa de viaţă, dacă renunţarea la fumat are loc în jurul vârstei de 30 de ani, fumătorul câştigă aproape 10 ani, dacă are loc la vârsta de 40 de ani, câştigă 9 ani, dacă are loc la aproximativ 50 de ani, câştigă 6 ani, iar dacă renunță la aproximativ 60 de ani, câștigă 3 ani de speranţă de viaţă.

„Se poate face terapie cu substituție de nicotină și terapie fără nicotină. Această terapie cu substituție nicotinică se poate achiziționa fără rețetă. Plasturi cu nicotină, gumă de mestecat cu nicotină. Cei care le achiziționează aceste produse trebuie să citească prospectul pentru că trebuie respectate niște reguli. În ceea ce privește guma, dacă iau prea puțină nu se ameliorează simptomele de sevraj: nervozitate, insomnie, lipsă de concentrare, cefalee. Dacă iau mai multă riscă să fac intoxicație cu nicotină, iar dacă mai și fumează fac tahicardie, puseu de hipertensiune. Plasturele furnizează nicotină în platou, adică aceeași cantitate de dimineața până seara. Fumătorul nu fumează așa și de asta, trebuie mare atenție. Mai sunt și terapiile fără nicotină, dar nu pot fi luate fără recomandare medicală. Iar asta pentru că, de exemplu, unul dintre preparate nu e indicat la pacienții cu convulsii, altul la pacienții cu insuficiență renală. Aceste medicamente nu se dau fără rețetă pentru că au și contraindicații. În România există campania derulată de Ministerul Sănătății. Eu fac consiliere anti-fumat, dar noi, în Spitalul de Boli Infecțioase din Timișoara, nu avem medicație gratuită. În schimb, cam cât costa țigările pe lună, atât costă și medicația, astfel că acest lucru nu ar trebui să fie o barieră. Niciodată nu e prea târziu să scapi de acest viciu.”, a mai spus medicul Monica Marc.

Cea mai mare piedică în renunțarea la fumat este legată de fenomenele de sevraj. Medicii îi încurajează pe oameni să nu se dea bătuți dacă nu au reușit după o primă încercare deoarece au pierdut o bătălie, nu războiul. De altfel, un fumător renunță cu adevărat după trei sau chiar patru încercări, în medie.

„Pacientul trebuie să își dea seama că nu e singur într-o bătălie. Dacă pacientul reușește să renunțe, îmbunătățirile sunt vizibile și când e bolnav, și când e sănătos. Am avut prieteni care, după ce au renunțat la fumat, au alergat mai mult, au urcat mai mult pe munte. Dacă omul are răbdare două, trei săptămâni lucrurile se schimbă. Adevărata renunțare are loc după a treia sau a patra încercare. O persoană care a renunțat și s-a reapucat de fumat are multe lucruri de învățat din perioada respectivă. Ce l-a ajutat, ce l-a încurcat. De asemenea, e important de știut că dacă își aprinde doar o țigară, ea poate fi începutul unui nou pachet. Marii fumători care renunță la țigară știu ziua, luna și anul în care au fumat ultima țigară. Un mare fumător consumă un pachet pe zi timp de 20 de ani cumulat. Mai ales în acest caz trebuie să fie atent și vigilent pentru că recidiva poate veni pe nepusă masă.”, a mai spus Monica Marc.

Organizația Mondială a Sănătății a lansat în acest an o campanie globală pe tema renunțării la fumat, care este reprezentată de sloganul „Câştigi renunţând”.