Medicul Virgil Musta, de la Spitalul „Victor Babeș” din Timișoara, vine cu noi recomandări la început de an școlar. Mesajul doctorului, implicat în pandemia COVID-19 încă de la primul caz apărut în Timișoara, se adresează părinților, copiilor, autorităților și profesorilor.
Virgil Musta spune că noul an școlar trebuie să înceapă cu responsabilitate, implicare și dialog constructiv. Susține reîntoarcerea elevilor la școală pentru că numai așa vor putea asimila corect informația, iar de pe altă parte vorbim și despre socializare.
„În același timp, este bine să înțelegem că nu vor exista zero riscuri în cazul trimiterii copiilor la școală, așa cum nici înainte de această pandemie, nimeni nu putea garanta faptul că, prin prezența la școală, copiii nu se puteau îmbolnăvi de alte boli transmisibile (mai ușoare sau mai severe) sau că nu ar putea transmite apoi astfel de boli celor din familie. Sigur că acum suntem în situația în care știm de prezența acestui virus în comunitate, dar știm deja și câteva măsuri prin care putem preveni transmiterea acestuia, inclusiv în școli. Important este ca aceste măsuri să fie și respectate, în permanență. Eu cred că este o situație neobișnuită, dificilă, dar care poate fi depășită numai prin înțelegerea clară și asumarea rolului fiecărei părți implicate, cât și printr-o implicare și dialog constructiv permanent între aceste părți”, a spus medicul Virgil Musta.
Doctorul vorbește despre un parteneriat funcțional între toate părțile implicate, fără să existe situația în care vina să fie pasată. Ci să existe implicare, responsabilitate și comunicare transparentă continuă.
Unitatea de învățământ (administrația)
Fiecare unitate de învățământ trebuie să respecte protocoale clare care să asigure condițiile necesare pentru distanțarea copiilor în clase, activitățile care duc la aglomerare trebuie evitate, iar un mare accent este pus pe curățarea și dezinfecția suprafețelor, aerisirea încăperilor și asigurarea condițiilor de igienă prin punerea la dispoziție de apă, săpun, dezinfectanți, atât copiilor, cât și profesorilor.
„De asemenea, în școală e foarte important să se realizeze educația copiilor pentru prevenirea îmbolnăvirii cu acest virus, dar și pentru o viață sănătoasă în general. Fiecare unitate de învățământ trebuie să aibă stabilite proceduri clare și pentru situațiile în care există copii suspecți de a fi infectați sau chiar contaminați, astfel încât să acționeze corect în aceste situații. Acolo unde există personal medical școlar, aceștia vor fi implicați în triajul zilnic, cât și în educația profilactică. Școala este cea care are decizia de a continua fizic sau online procesul de învățământ și ar trebui să fie cea care inițiază și menține un dialog permanent cu profesorii, părinții și autoritățile locale”, a spus medicul Virgil Musta.
Părinții (și copiii)
Și părinții au responsabilități. Ei trebuie să observe în permanență starea copiilor, să nu îi trimită la școală dacă sunt bolnavi, dacă au anumite simptome sau dacă au avut contact cu persoane depistate cu COVID-19.
„Nu poate fi școala vinovată, dacă oferă condițiile de mai sus, dar vin copii bolnavi din comunitate. E adevărat că formele asimptomatice la copii nu au cum să fie depistate nici de părinți, nici de profesori și nici chiar de către medicii școlari. De aceea, există acest risc ca astfel de copii, aparent sănătoși, să fie prezenți la școală și să poată transmite virusul la alți copii sau cadre didactice, risc ce se încearcă a fi cât mai mult diminuat prin respectarea măsurilor de distanțare, igienă și de purtare a măștii în anumite situații”, a spus medicul.
Părinții trebuie să înțeleagă corect și rațional existența unui astfel de risc și să analizeze bine situația din familie.
„Dacă există persoane vulnerabile în familie, fie că sunt copii, părinți sau bunici (care suferă de diabet, obezitate, bolile cardiovasculare, BPCO, neoplazii) și care au risc de evoluție severă a bolii dacă se contaminează, atunci e recomandabil să opteze pentru școala online, cel puțin pentru o perioadă. Tot părinții (împreună cu profesorii) au rolul de a educa permanent copiii și de a le explica corect și pe limbajul lor ce trebuie să facă, cum să se protejeze și cum să se comporte”, a explicat Musta.
Cadrele didactice
Virgil Musta spune că profesorii au un rol important în supravegherea respectării măsurilor atât în școli, cât și în educare și informarea copiilor referitor la prevenție.
„Dar, în același timp, cadrele didactice pot fi pe de-o parte purtători ai virusului și de aceea trebuie să nu vină la școală dacă au simptome sau dacă au fost în preajma persoanelor infectate, iar pe de altă parte, există un risc de a se contamina de la școală, motiv pentru care și ei trebuie să își analizeze situația din familie, iar acolo unde există vulnerabilități, să opteze și ei pentru predare online. De asemenea, la școală e foarte important să păstreze distanța fizică și să poarte măști, mai ale din cele care protejează mai bine (ffp2 sau ffp3)”, a spus medicul.
Autoritățile
Autoritățile locale trebuie să comunice permanent și să transmită instrucțiuni clare școlilor și părinților pentru a ști exact cum să procedeze în cazul în care există copii suspecți sau contaminați, pentru a nu se genera confuzie și neîncredere.
„De asemenea, trebuie să se asigure că există posibilitatea acordării de servicii medicale prompte și complete pentru toți copiii (și adulții) care ar putea fi infectați după deschiderea școlilor. Acest lucru s-ar putea realiza chiar și în afara spitalelor, pentru cazurile ușoare, cu ajutorul unor echipaje medicale mobile care să viziteze copiii acasă și să recolteze chiar acolo toate analizele necesare pentru a fi siguri că nu există semnale că boala ar putea evolua negativ, plus monitorizare permanentă de la distanță realizată de către medicii de familie/medicii pediatrii”, a mai explicat Virgil Musta.