Medic, despre renunțarea la fumat: „Este recomandat să alegi o zi, dar aceasta nu trebuie să fie mâine”

Vârsta plămânului unui fumător este alta decât cea cronologică, iar riscul de a face Bronhopneumopatie cronică obstructivă și cancer pulmonar crește semnificativ în cazul fumătorilor. Medicul Monica Marc de la Spitalul de Boli Infecțioase din Timișoara vine în sprijinul persoanelor care doresc să scape de acest viciu.

Conform statisticilor, dacă o persoană fumează mai puțin de 10 țigări pe zi, riscul de a dezvolta cancer pulmonar crește de 10 ori, iar la 40 de țigări pe zi, acesta crește de 70 de ori comparativ cu un nefumător.

„E recomandat să alegi o zi în care să te lași de fumat. Dar aceasta nu trebuie să fie mâine. Înaintea acestei zile, schimbă rutina care era însoțită de consumul de țigări, schimbă drumul pe care mergi la serviciu, muzica pe care o ascultai de obicei. Aruncă toate țigările, brichetele, chibriturile și orice alte obiecte care erau legate de fumat. Fă curat în casă, spală perdelele, folosește un odorizant, astfel încât mirosul să nu îți facă pofta de o țigară. Du mașina la curățat. Fumează doar țigările absolut necesare. Schimbă mâna cu care fumezi și schimbă locul unde îți aprinzi țigara. În ziua în care ai renunțat la fumat, asigură-te că ai aruncat toate țigările, brichetele și scrumierele. Nu păstra nicio țigară pentru zile negre. Fi ocupat, planifică-ți activitățile, nu te așeza în fotoliul preferat astfel încât să îți aduci aminte cât de des ai fumat acolo. Schimbă locul în care luai masa. Dacă ieși în oraș stai pe cât posibil în zonele nefumătorilor”, a explicat Dr. Monica Marc, medic primar pneumolog la Spitalul „Victor Babeș” din Timișoara.

tm4ua media express de banat (100x1000px)

Cum te-ar putea ajuta prietenii?

Prietenii și familia dețin un rol central în acest proces. Anturajul îl poate încuraja sau descuraja pe cel care dorește să facă acest pas.

„Determină-i să te susțină în această acțiune. Pune pariu cu cineva că vei renunța la fumat sau fă o înțelegere cu un prieten sau cu un partener care dorește să renunțe. Discută cu familia ta, explică-le de ce vrei să faci acest lucru, roagă-i să te înțeleagă și să aibă răbdare cu tine. Fumatul este de obicei strâns legat de anumite locuri și momente. Dacă poți rupe aceste legături poți scăpa de fumat”, a mai spus medicul.

Un alt „inamic” în cadrul acestui proces poate fi cafeaua.

„Cafeaua de dimineață e asociată cu două, trei țigări. Astfel, este recomandat să schimbi gustul cafelei. Adaugă zaharină în loc de zahăr sau lapte. Dacă obișnuiai să fumezi în timpul unor discuții telefonice, fă mâzgăleli cu un pix pe o foaie de hârtie. Dacă fumai la volan îți recomand să mesteci gumă fără zahăr, batoane de morcovi sau mere tăiate bucăți. La calculator pune un pahar de apă lângă mână. Dacă simți nevoia să aprinzi o țigară, să înlocuiești acest gest cu altul. Dacă te confrunți cu o stare tensionată sau stres e recomandat să faci exercițiu fizic sau să suni un prieten. Nefumător, desigur. Acestea sunt doar câteva exemple, dar poți identifica singur diverse lucruri care pot înlocui țigara”, a mai spus Dr. Monica Marc.

Cu cât o persoană se lasă de fumat mai repede, cu atât beneficiile sunt mai mari. Asta, cu toate că riscul de a face un cancer pulmonar este dublu chiar și după 15 ani de la renunțare, față de cel al unui nefumător.

banner 970 x 250