Marile companii internaționale cu filiale în vestul țării se confruntă cu o serie de provocări, în această perioadă. Pe de-o parte, antreprenorii se plâng de lipsa forței de muncă, pe de altă parte, urmările războiului – criza energetică – i-a făcut să își reconfigureze strategiile. Infrastructura deficitară este un alt minus al regiunii, deși poziția geografică a zonei i-a făcut să aleagă, în trecut, Banatul, în special Timișoara.
Dacă în urmă cu 20 ani, Timișoara era atractivă pentru forța de muncă suficientă și ieftină, comparativ cu alte zone, lucrurile nu mai stau acum așa. Antreprenorii caută nu doar angajați cu studii superioare, ci și meseriași. Este și unul dintre motivele pentru care oamenii de afaceri reuniți în Clubul Economic German din Banat au investit major în ultimii 10 ani în Școala Duală Banat, acolo unde își formează meșterii de care au nevoie în fabrici.
„Este foarte complicat, nu mai avem destui angajați. În primii ani, dacă noi căutam un contabil, primeam 100 de CV-uri. Acum, nimeni nu e interesat, trebuie să cauți intensiv sau dacă ai oamenii, să te ocupi de ei. În special, nu avem oameni calificați. Acum 20 de ani, mulți investitori au venit aici pentru că salariile erau mai bune comparativ cu Germania sau Austria, acum e important ce știe omul. Avem sudorul, expertul CNC, un om calificat. Sub un inginer e nevoie de un om calificat care să lucreze cu inginerul, care să aibă experiență practică.”, a declarat Peter Hochmuth, președintele clubului DWC.
Probleme sunt și de ordin economic – unele dintre ele ar putea fi soluționate inclusiv prin măsuri guvernamentale – dar și legate de infrastructură.
„Acum avem o problemă cu livrări de marfă și rezultatul este inflația, care în România merge în direcția de 16%. Este o provocare foarte mare cum să gestionezi prețurile, cum să gestionezi salariile. (…) De obicei, Guvernul și Banca Națională trebuie să se lupte foarte mult să țină inflația foarte mică. (…) Avem acum o problemă mai mult cu livrări de marfă, decât cu bani. Asta este problema. Și cu energia. Și dacă plătim mai mult, nu vine mai multă energie. (…) Suntem foarte bine conectați cu piețe, în partea de vest, dar și noi trebuie să avem furnizori care sunt puțin mai mult în est, ne lipsesc cei 9 kilometri care sunt, cred, foarte populari, dar este și o conectare mai mult în direcția de regiuni unde mai este forță de muncă. Da, provocări sunt acum și mai mult globale.”, a declarat Christian von Albrichsfeld, directorul general al companiei de automotive Continental.
Totuși, Timișoara rămâne atractivă pentru investitori, spune președintele Clubului Economic German din Banat: „Firme noi vin, se știe că aici există deja ceva: aici sunt furnizori, sunt firme cu succes. Dar acum firmele nu mai vin datorită angajaților ieftini. Asta a fost acum 20 de ani. De câțiva ani deja, investitorii noi întreabă: ce calificare au oamenii de aici? Încă o dată: calificarea e cea mai importantă pentru un viitor de succes pentru Timișoara, dar și pentru România.”
Anul acesta s-au împlinit 20 de ani de când oamenii de afaceri germani din vestul țării au înființat Clubul DWC Banat. De atunci, numărul membrilor a crescut de mai bine de 3 ori, de la 50 la 180 de investitori, nu doar din Germania, ci și din Austria, Elveția, chiar Italia.