Chiar dacă județul Caraș-Severin se situează pe un loc rușinos atunci când vine vorba de export, există și companii care pe asta se bazează. Interes există, însă mafia de la nivel național pune bețe în roate producătorilor cărășeni.
Cu toate că afaceriștii din județ și-au spus doleanțele luna trecută, atunci când ministrul Turismului Maria Grapini a avut o întâlnire cu oamenii de afaceri cărășeni, situația este la fel de neclară. Principalele probleme evocate de cei mai mari producători județeni sunt legate de transport. Afaceriștii cărășeni sunt revoltați de faptul că în propria lor țară sunt taxați la suprapreț, lucru care duce automat la pierdere de contracte, cel puțin în fața altor investitori străini care au la dispoziție mai multe facilități pentru export.
Cea mai vizată zonă este portul Constanța, acolo unde, din cauza mafiei și a unui monopol exagerat, costurile de transport pot ajunge la 1.500 de euro, valoare de aproape cinci ori mai mare decât transportul din Hamburg, spre exemplu.
„Ne costă mai mult să trimitem din Constanța decât din Hamburg. Înseamnă că în port la Constanța există un monopol de preț, aici ar trebui să intervină Consiliul Concurenței. Fiind al cuiva portul și neexistând concurență, își permit. Toate problemele au fost sesizate de agenții economici și ar trebui verificate de organele abilitate, de principiu Consiliul Concurenței ar trebui să analizeze de ce e atât de scump de la noi”, a explicat Nelu Popa, patron al societății Pangram.
Mafia din portul Constanța nu este un caz izolat. Cei mai mulți exportatori cărășeni întâmpină aceeași problemă. Chiar dacă și-au luat inima în dinți și au prezentat situația Ministrului Grapini, nimeni nu mișcă un deget pentru remedierea problemei.
„Volumul de export ar putea fi mult mai mare. Având în vedere că eu cel puțin pe zona asta mă bat cu firme din Turcia, e clar că fiecare cost în plus te afectează. La noi, ca să încarci un container din portul Constanța mă costă 75 de euro pe tonă, ceea ce la 20 de tone înseamnă 1500 de euro. În Hamburg te costă undeva la 239 de euro. Clar este afectat prețul mărfii, din cauza asta am pierdut contracte”, a explicat și Aurel Văduva, director al societății Plastomet.
Dacă la nivel național se dezvoltă o adevărată mafie, în județ interesul doarme
Dincolo de monopolul din portul Constanța, afaceriștii cărășeni sunt exasperați și de dezinteresul județean atunci când vine vorba de facilitățile pentru export. Doleanțele investitorilor din județ se leagă în primul rând de Dunăre. Nefiind valorificat mai deloc, transportul fluvial este ca și inexistent. Dacă ar exista mai mult interes din partea autorităților, un port bine pus la punct la malul Dunării ar tăia cu mult din costuri. „Avem un port în județ care nu poate fi folosit, nu folosim Dunărea la capacitatea ei. Ar fi soluții ieftine, dar din păcate nu s-a investit deloc la Dunăre, problemă care încetinește mult exporturile”, a mai menționat Aurel Văduva.
Județul nu face față nici la capitolul transportului feroviar, modalitate care este cu mult mai costisitoare decât celelalte mijloace de transport al mărfii.
O altă barieră în fața exportului cărășean, poate una dintre cele mai scandaloase, este instabilitatea taxelor la nivel național. „Toată lumea se sperie că de pe o zi pe alta mai poate fi introdusă o altă taxă. Aceasta este o problemă mare, ce ofertezi astăzi mâine s-ar putea să fie mai scump”, a mai menționat directorul Plastomet.
CITEȘTE ȘI: PRODUCȚIA SE ÎNVÂRTE ÎN CIRCUIT ÎNCHIS!