De câțiva ani, conducerea Liceului Tehnologic „Clisura Dunării” Moldova Nouă a pus în aplicare câteva strategii pentru a diminua fenomenul absenteismului școlar, metode care, chiar în lipsa catalogului electronic, au reușit să-și dovedească eficiența.
În ultimii ani, absenteismul școlar a devenit un fenomen care nu mai poate fi ignorat. E drept că era noilor tehnologii și lipsa părinților, plecați la muncă în străinătate pentru a le oferi odraslelor un viitor mai bun, contribuie în mod definitoriu la scăderea interesului tinerilor pentru carte, urmările imediate ale acestui fapt rezumându-se la: abandonul școlar, probleme în găsirea unui loc de muncă, probleme de integrarea în societate.
Deși un loc fruntaș în rândul celor care aleg să nu participe la orele de curs este ocupat de către elevii de liceu, la Moldova Nouă, spre exemplu, conducerea instituției de învățământ a reușit cât de cât să managerieze această situație, numărul absențelor fiind în ușoară scădere. O primă variantă luată în considerare pentru a-i ține pe elevi cu burta pe carte se referă atât la fișele de monitorizare a absențelor, cât și la o bună colaborare între Poliția Locală și instituția de învățământ.
„Primul lucru, încă din 2016, foarte important pe care l-am făcut a fost acea fișă de monitorizare a absențelor. Fiecare dintre noi, directorii, sau cei din Consiliul de Administrație avem o fișă de monitorizare și într-o zi, la o anumită oră, cât mai des posibil, facem o verificare la clase. După foarte multe verificări, am trimis notificări părinților, în special acelor părinți ai căror copii sunt elevi de liceu, căci acolo este o problemă. Această metodă chiar ne-a ajutat foarte mult. Alteori, am sunat și am cerut ajutorul poliției locale pentru a face o acțiune în baruri, în zonă, asta ca să vedem dacă nu cumva se-ntâmplă fenomenul: «Am plecat, dimineața, cu autobuzul spre Moldova Nouă, dintr-o localitate din Clisură, dar nu am mai ajuns la școală la ora 8.00, căci nu am fost escortat cu poliția până la școală». Noi suntem conștienți că există o problemă. Acesta este unul din lucrurile pe care-l facem în ideea de a combate absenteismul.”, a explicat managerul Liceului Tehnologic „Clisura Dunării” pentru expressdebanat.ro.
Un alt proiect pus în aplicare de către liceu, de data aceasta, cu sprijinul Primăriei și al Consiliului Local Moldova Nouă, se numește: „Elevul de liceu cu zero absențe” și „Clasa de liceu cu cele mai puține absențe înregistrate”: „Este un proiect implementat din 2016, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Moldova Nouă și, efectiv, la sfârșit de an, premiem elevul de liceu care nu are absențe. Dacă, la început, am avut un elev, acum deja, în fiecare an, am găsit doi, trei, chiar patru elevi la un moment dat care nu au absențe, ceea ce-nseamnă că i-a stimulat proiectul în sine, plus clasa de liceu cu cele mai puține absențe.”, a mai detaliat directorul Mihaela David-Izvernar.
Mai mult decât atât, se pare că inclusiv administrațiile publice locale pe raza cărora elevii sunt domiciliați s-au arătat deschise să colaboreze cu liceul Tehnologic „Clisura Dunării” pentru a vedea cu exactitate unde se află tinerii atunci când lipsesc mai multe zile de la orele de curs.
„O altă chestiune, atunci când constatăm că elevii au lipsit o perioadă de la școală, imediat solicităm ajutorul UAT-urilor din toată Clisura și răspunsul e pozitiv din partea reprezentanților acestora și colaborăm foarte bine. Dacă elevul, care nu vine la școală, e plecat în străinătate, noi suntem anunțați despre ce se-ntâmplă și imediat primim feedback: «Nu mai este în țară, e plecat pe nu știu unde». Toate acestea – pentru a evita absenteismul și, evident, pentru a împiedica abandonul școlar”.