La semnalul următor…

Va fi ora două și douăsprezece minute.

În vreme ce unii se întreabă cum de este posibil să ajungă în spațiul public dezacorduri de tipul Teatrele se *închide sau 2 din 3 tineri *face facultatea degeaba, eu răspund simplu că e vorba de neglijență sau de superficialitate, nu (chiar) de neștiință și îmi văd de treburile mele mai complicate: numeralul și adaptarea lui corectă la cerințele unui feminin.

Așadar, probleme de acord pot să apară în situația grupurilor nominale care cuprind numerale. Sub influența numeralelor invariabile (care nu-și schimbă forma), se construiesc enunțuri în care atributul nu este acordat cu termenul regent: „Picioarele mele se mişcă precum săgeţile ceasului şi în urma mea aud «Dong-dong-dong»… este ora doisprezece, cred, şi deja pe lângă restaurauntul unde trec, mesele sunt pline (…).” (www.aradculture.ro). Componentul inițial din alcătuirea numeralului compus doisprezece are forme distincte de gen (doi vs două); prin urmare, se spune corect: ora douăsprezece, douăsprezece ore, douăsprezece fete, doisprezece băieți; clasa a douăsprezecea, dar al doisprezecelea ceas. Un ceas – două ceasuri, nu? De acolo – „nepotrivirea” ora unu – ora două. Tradiția își pune astfel amprenta pe actualitate, iar prezentul nu are decât să se conformeze și să accepte „dezacordul”. Este extrem de interesantă rezistența în tip a unei reguli, diacronia trecând cu ușurință peste schimbări, adaptări, cerințe ale uzului. Încă o dată se demonstrează faptul că științele limbii nu sunt urmarea întâlnirii unor corectori intransigenți cu scheme, norme și cu un teren perfect delimitat.

Încă o chestiune: forma de gen a componentului final depinde de genul substantivului cu care este corelat numeralul compus: „Conducerea băncii va avea la dispoziție douăzeci şi una de zile (21) de zile lucrătoare de la data înregistrării contestației pentru a da răspunsul scris” (www.ebrd.com); „Patruzeci şi unu de suporteri au fost condamnați pentru violențele din mai 2018” (www.telekomsport.ro). Greșeli de acord se produc uneori şi în interiorul numeralului compus, ca în douăzeci şi una (corect: douăzeci şi unu) de milioane. De ce? Pentru că ne gândim la un milion, nu la *o milion.

P.S. Dacă termenul regent este un substantiv de genul neutru, numărul plural, numeralul are formă de feminin plural. Două titluri celebre și două exemple de corectitudine: Douăsprezece scaune (Ilf şi Petrov); Simfonia de cameră pentru douăsprezece instrumente (George Enescu).

P.S.2. De dragul colocvialului: ora două’ș’pe; ora două’ș’două!