Suspectat de unii că și-ar trage partea leului din proiectul privind reintroducerea tramvaiului, primarul Nelu Popa pune pe masă hârtiile care demonstrează că nimeni din Primărie nu ar fi putut deraia de la lege.
Noul tramvai care va asigura transportul public în Reșița a dat naștere la tot felul de discuții, suspiciuni și chiar de acuzații. Asta mai ales după ce două mari companii au licitat mult peste bugetul avut la dispoziție pentru primele două faze ale proiectului. Nelu Popa îi liniștește însă explicând că toți cei aproximativ 15 milioane de euro neacoperiți de finanțarea UE nu vor fi suportați de către municipalitate. „Au fost scoase la licitație de către Primăria Reșița fazele 1-2, însemnând 40 de milioane de euro. Au venit Strabag și Alstom, au licitat cu 45 și 39 la sută peste ofertă. Am fost obligați să anulăm contractul. Noi nu putem accepta mai mult de 10 -15 la sută peste propunerea noastră inițială. Am reactualizat caietul de sarcini pentru că s-au scumpit între timp materialele. Guvernul a dat o ordonanță și își asumă astfel autoritatea de management, în speță Ministerul Dezvoltării sau Agenția de Dezvoltare Regională, diferența de sumă. Am scos iar la licitație pe sistemul electronic de achiziții publice. Sper să avem un câștigător și să demarăm de urgență pentru că suntem sub o presiune foarte mare. De la 40 de milioane ne-am dus undeva cu vreo 14-16 milioane în sus, dar această sumă va fi acoperită de autoritatea de management, nu de Primăria Reșița!”, a explicat primarul Reșiței pentru Express de Banat.
Oricum, spune Popa, proiectul ar fi mers mai departe chiar dacă diferența dintre ofertă și bugetul pus la dispoziție din fonduri europene ar fi trebuit suportată de municipalitate. Și asta pentru că „Primăria Reșița nu este un chioșc, este o instituție serioasă”. „Chiar dacă nu aveam acest sprijin, am fi luat un credit de la Banca Mondială. Pe vremea primarului Stepanescu, Reșița a luat un credit de 15 milioane de euro doar ca să refacă anvelopa stradală pe bulevardele principale. Nu era pentru Reșița o problemă să cofinanțeze sume necesare pentru finanțarea acestui proiect!”, a subliniat edilul-șef.
Popa a ținut să liniștească apele și în privința tramvaielor turcești, pe care mulți le privesc suspicios. În primul rând, pentru că odată cu ele ar veni și niște șpagă. În al doilea rând, pentru că ar lăsa de dorit din punct de vedere calitativ. În ambele cazuri, dă asigurări Nelu Popa, se vorbește în necunoștință de cauză. „Cele 13 tramvaie au fost licitate de Ministerul Dezvoltării, direct. Unicul ofertant a fost o firmă din Turcia, Durmazlar, care a câștigat licitația. Când am aflat, mi s-au înmuiat puțin genunchii. Am fost apostrofat de foarte mulți oameni: de ce tramvaiele de la Arad nu erau bune, că nu se lua șpagă decât de la turci?! Oamenii nu știau însă că Primăria Reșița nu avea nimic de-a face cu achiziția. După ce s-a semnat contractul, m-am dus în Turcia să văd despre ce este vorba: aveau 3 linii de producție.
Această firmă este agreată de doi din cei trei monștri din lumea tramvaielor, boghiurile lor sunt unele dintre cele mai bune din lume. Am venit acasă liniștit că suntem pe mâini bune. Tramvaiele sunt în lucru, primul va veni la anul, în septembrie – octombrie. Probabil o să-l ducem la Timișoara, pentru omologare, urmând ca celelalte să ne fie livrate pe parcursul anului 2023.”, a spus Popa la Express Live.
Pe lângă tramvaie, reșițenii vor circula în următorii ani și cu autobuze electrice. Acestea sunt incluse în faza a treia a proiectului, alături de modernizarea Căii Timișoarei cu apendicele spre IMR și o stație intermodală în Muncitoresc, cu toată piața modernizată. „Viitorul va certifica faptul că introducerea tramvaiului are multe valențe pe care astăzi probabil mulți dintre noi nici nu ni le imaginăm!”, a conchis Nelu Popa.