La Caransebeș s-a vorbit internațional prin artă vizuală. Câștig de notorietate și de prestigiu prin sculpturile monumentale

Munca, strădania și talentul celor 10 artiști din cadrul Taberei de Sculptură Monumentală a fost răsplătită prin aplauzele unui număr destul de mic de gugulani prezenți la vernisajul Simpozionului Internațional de Sculptură în Travertin.

Acțiunea s-a desfășurat la fostul târg de vite, sub directa coordonare a directorului Casei de Cultură, Ioan Cojocariu, care a declarat că, din punct de vedere financiar, s-a descurcat foarte greu la această ediție, la fel și din punct de vedere moral, spunând că nu a simțit suportul de altădată. Ioan Cojocariu a făcut referire la Consiliul Local.

În deschiderea simpozionului, Ioan Cojocariu a mulțumit în primul rând primarului care a înțeles că trebuia încheiat ciclul de trei ediții în travertin și că arta poate duce numele Caransebeșului spre înalte orizonturi. „Ediția aceasta, a XVI-a în ordinea în care noi ne-am apucat de a aduce arta monumentală la Caransebeș, s-a născut greu, parcă nu se voia să se mai facă. Primarul municipiului a fost de acord cu mine și anul trecut am cumpărat roca, iar anul acesta a organizat simpozionul, pentru că este și o datorie a noastră să închidem aceste trei cicluri în rocă: marmură, andezit și travertin. Politicul înțelege mai puțin arta, având în vedere că este măcinat de orgolii și ambiții pe care nici nu le stăpânește, dar le exercită, nu a înțeles că eu nu pot să închei un contract cu oamenii implicați decât cu un an înainte. Acești sculptori sunt solicitați la cele 72 de simpozioane din lume. Aici avem alături pe președintele Alianței Internaționale a Simpozioanelor de Sculptură, totul se organizează din timp, iar eu m-am trezit cu bugetul tăiat, harcea-parcea. Însă primarul a zis să mergem la departe”.

Primarul Borcean a declarat că, după descrierea directorului Ioan Cojocariu a dificultății prin care a trecut, acest simpozion seamănă cu exodul evreilor din Egipt. „Într-adevăr a fost o ediție cu bucluc, care s-a născut greu, dar care s-a realizat prin ambiția a doi oameni: directorul Ioan Cojocariu, căruia îi transmit la mulți ani cu ocazia aniversării zilei de naștere și Eugen Petri, coordonatorul simpozionului. Mă bucur că până la urmă am reușit”.

Edilul-șef a mai precizat că anul viitor, dacă se concretizează colaborarea cu TMK Reșița și se va primi materialul, va începe un ciclu de sculpturi monumentale în metal. „Caransebeșul este deja un oraș cultural cunoscut și ar fi păcat ca noi, care ne ocupăm de destinele sale acum, să întrerupem acest frumos ciclul cultural. S-a încheiat epoca de piatră, o să urmeze epoca fierului, așa cum s-a întâmplat în istoria omenirii”, a mai spus Felix Borcean.

Criticul de artă Marius Tița, redactor-șef al TVR Internațional, a fost prezent la Caransebeș și a spus că este foarte bucuros că a putut descoperi această minune în piatră. „«Cum au știut sculptorii că acest bloc de piatră poate lua aceste forme», un copil a întrebat pe vremea lui Michelangelo. Transpus la noi, cum a știut sculptorul că în acest bloc de piatră se află un «lotus», o «insulă» sau «mărul primordial». Este acest lucru cel care ne trimite direct la minunea creației în piatră, pentru că atunci când vorbim de un sculptor, ne ducem cu gândul la minunea creației telurice, în care se modelează un material dur. Ce vedem aici este un peisaj vulcanic, de pe altă lume, sculptorii sunt acei oameni care au har, mai mult decât talent, este un lucru foarte complicat, trăim și vom trăi din ce în ce mai mult într-o lume spirituală în care cultura și civilizația își vor spune cuvântul asupra a tot ce înseamnă material. Vedem aici o serie de simboluri, creația spirituală este o formă inițiatică, care transpune în alte medii, într-o sferă înaltă, acolo unde trebuie să fim. Este important că-i putem vedea pe artiști, mai ales că este vorba de oameni veniți de pe trei continente”.

Coordonatorul simpozionului, Eugen Petri, a invitat fiecare artist să-și prezinte opera și le-a mulțumit pentru efortul depus și pentru creația care va dăinui în timp, într-un viitor parc de sculptură monumentală.