Rănit în Revoluția din 1989, în prezent profesor de istorie la Liceul de Informatică „Grigore Moisil”, Adrian Kali are îngrijorări cu privire la veridicitatea informațiilor care vor fi prezentate în viitorul manual de Istorie a Revoluției. Istoricul a scris un manual despre evenimentele din 1989 pe care îl predă, ca opțional, liceenilor.
Istoricul Adrian Kali a realizat primul manual menit să fie predat opțional în liceele din oraș: „1989 pe înțelesul celor tineri”, publicat de Editura de Vest, în 2020. Manualul cuprinde 9 lecții, la care se adaugă și videoclipuri, de la instaurarea regimului comunist în România – 1944-1947 – până la Revoluția Română din 1989, tratând individual evenimentele de la Timișoara și succint cele de la București, respectiv Sibiu și Brașov. Prima variantă a acestui manual, una mai stufoasă, a devenit un curs opțional la facultatea de la Târgoviște.
„Pe lângă materialul scris mai există diverse videoclipuri. Ideea era ca lecția să se întoarcă la fața locului. Să te duci în data de 15 (n.r, decembrie) în față la Tokes, ca elevul să se convingă de ce s-a întâmplat. Putem să ne bucurăm de istorie la fața locului. Eu am prins în cursul meu doar evenimentele din Timișoara, foarte puțin am scris despre evenimentele din alte orașe pentru că am avut bunul simț să nu mă pronunț pentru lucruri pe care nu le stăpânesc 100%. (…) În primul rând, elevii trebuie să știe că a fost o revoluție, pentru că în jurul acestui cuvânt se nasc cele mai mari controverse. Au început să apară tot felul de specialiști care au spus ba că a fost lovitură de stat, ba că a fost contrarevoluție, despre Timișoara s-a spus că nu ea a declanșat Revoluția. Dacă nu îi duci pe elevi la fața locului și nu le explici contextul în care s-au declanșat acele evenimente, ei nu o să înțeleagă ce înseamnă cuvântul Revoluției. Asta este cel mai important. Elevul trebuie să se convingă că a avut loc o Revoluție. Până când nu se va convinge, e în zadar totul.”, a declarat istoricul Adrian Kali.
Profesorul spune că noua lege inițiată de deputatul PNL Marilen Pirtea, care presupune introducerea ca disciplină opțională la liceu și școli profesionale a cursului „Istoria Revoluției de la Timișoara din 1989 și a schimbării de regim din decembrie 1989 în România” este una bună, însă are și câteva îngrijorări legate de adevărul care le va fi spus copiilor.
„Legea a plecat cu o chestie bună, dar tare mi-e că se va întâmpla opusul. (…) Tendința este să apară peste noapte așa zișii specialiști care vor scrie ce li se pare lor că este relevant și foarte multe lucruri vor fi omise. Să nu credeți că dacă se predă Istoria Revoluției din 1989 va fi istoria adevărată a Istoriei Revoluției din 1989. (…) Un curs separat înseamnă profesori de specialitate, instrumentele predării – materiale video, un manual plus locuri în care să te duci să le arăți. Eu în Timișoara mă descurc, dar închipuiți-vă cum vor preda Revoluția cei de la Focșani. Cum se vor duce profesorii ăia și vor vorbi despre cele 5 minute glorioase de la Focșani ca despre o Revoluție? E, acolo se vor naște controversele. (…) Legea asta este bună, dar pentru orașele în care a fost o Revoluție, dar pentru restul României va fi un mare șoc. De exemplu, Revoluția de la Baia Mare, de la Iași… vor fi mari probleme. Nevoiți fiind de argumentele pe care vi le-am spus, cei care vor face manualele vor face o chestie politicianistă în care vor împăca și varza, și capra.”, a explicat Adrian Kali.
Acum, în școli, evenimentele din 89 sunt tratate succint în manualele de istorie. Proiectul adoptat deja de deputați ar trebui să treacă prin toată procedura legislativă anul acesta, astfel încât din anul școlar 2023-2024 Istoria Revoluției să poată fi predată în unitățile de învățământ.