Introducerea ca disciplină opțională a Istoriei Revoluției de la Timișoara din 1989 a primit girul deputaților. Inițiativa legislativă a deputatului PNL de Timiș Marilen Pirtea va merge pe masa senatorilor, iar dacă va fi aprobată, noua materie ar trebui să fie predată elevilor de liceu și din școlile profesionale începând cu anul școlar 2023-2024.
„Socrate spunea că educația nu este despre umplerea unui vas ci despre menținerea aprinsă și îmblânzirea unei flăcări. Despre această flacără este vorba în inițiativa mea, despre flacăra Revoluției de la Timișoara care trebuie menținută aprinsă. Și nu pentru noi, ci pentru copiii și copiii copiilor noștri care trebuie să mențină aprinsă această flacără, să știe ce s-a întâmplat în 1989 în Timișoara și în alte orașe ale țării. Dacă expresia «Azi în Timișoara, mâine-n toată țara!» a fost extrapolată și în alte domenii, cu siguranță ei nu vor fi nevoiți să repete istoria pentru că vor ști ce s-a întâmplat atunci și nu vor mai ajunge să fie în acele momente prin care am trecut o mare parte dintre noi.”, le-a spus parlamentarul colegilor din Camera Deputaților, în încercarea de a-i convinge să îi voteze proiectul.
Din cei 276 de deputați prezenți la ședință, 215 au votat favorabil, au fost 17 voturi împotrivă și 44 de abțineri. Dintre parlamentarii de Timiș, doar Cătălin Drulă (USR) s-a abținut. Unul dintre cei care a votat împotriva inițiativei a fost Ludovic Orban, fostul președinte al PNL. Inițiativa merge la Senat, forul decizional.
Noua materie care se va preda la liceu ar urma să se numească „Istoria Revoluției de la Timișoara din 1989 și a schimbării de regim din decembrie 1989 în România”.
„Am plecat de la un curs pe care Universitatea de Vest din Timișoara l-a organizat la 30 de ani de la Revoluție, un curs deschis, un curs magistral care se adresa elevilor, studenților, cetățenilor Timișoarei, tuturor celor care doreau să participe, gratuit, în care timp de un semestru am adus în fața lor, la pupitru, reprezentanți ai Revoluției, oameni care au participat activ, pe baricade, în balconul Operei, în Piața Operei, la catedrală, în toate momentele cheie. Am surprins admirația auditoriului în momentul în care aceștia povesteau ce s-a întâmplat atunci, lucruri pe care mulți dintre ei nu le știau. Și astfel, pentru a nu deforma o realitate prin diversele cărți care vor fi scrise, sunt deja scrise de anumiți autori care își pun amprenta personală – faptul că noi încă suntem contemporani cu o parte din memoria vie a acelor vremuri încă ne ajută -, dar după ani și ani când vor mai exista doar amintirile despre Revoluție să rămână scris negru pe alb ce s-a întâmplat acolo. Aș vrea ca elevii să cunoască adevărul despre Revoluție.”, a declarat deputatul Marilen Pirtea.
Potrivit inițiativei aprobată de Camera Deputaților, viitorul manual va fi realizat de Ministerul Educației în colaborare cu asociațiile de revoluționari. Tot acolo scrie că profesorii care vor preda disciplina pot beneficia de pregătire profesională de specialitate în cadrul cursurilor universitare.
„Mi-aș fi dorit, sincer să fiu, un capitol integral în manualul obligatoriu de istorie, un capitol consistent, dar și această variantă de disciplină opțională la alegerea liceelor pentru a putea fi pusă într-un coș cu alte discipline este o variantă bună. (…) Așa cum a fost votată inițiativa mea, normele metodologice de aplicare a ei, curricula, toate celelalte programe cadru care vor apărea vor fi realizate de Ministerul Educației care se va consulta cu asociațiile de revoluționari, cu revoluționari reali, recunoscuți ca fiind parte în procesul Revoluției din 1989. Rămâne la latitudinea ministerului de a alege cele mai bune colective de lucru care să poată să vină cu adevărurile pe masă.”, a mai spus Marilen Pirtea.
Parlamentarul este de părere și că profesorii ar trebui să aprofundeze ceea ce urmează să predea și prin discuții individuale cu participanții la Revoluția din 1989.