Ioan Popa: Mingea rămâne în terenul CFR Infrastructură!

ioan popa

Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură feroviară din vestul țării va fi dus mai departe de CFR, după ce a primit undă verde de la partenerii locali.

Proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe relația Reșița – Timișoara Nord, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră, realizat în parteneriat de primăriile Reșița și Timișoara, alături de consiliile județene Caraș-Severin și Timiș, va fi scos la licitație pentru execuție de către CFR Infrastructură, la inițiativa Ministerului Transporturilor.

Pentru ca licitația să poată demara, a fost nevoie de acordul tuturor celor patru parteneri. În urma unei proceduri de urgență, Consiliul Județean Caraș-Severin și Primăria Reșița au votat deja favorabil această solicitare, miercuri după-amiază. Primăria Timișoara și-a exprimat acordul marți, iar Consiliul Județean Timiș urmează să voteze joi.

Primarul Reșiței, Ioan Popa, a explicat că proiectul a fost împărțit în două tronsoane distincte: Timișoara – Stamora Moravița și Voiteni – Berzovia – Reșița.

S-a făcut actul adițional între noi, cei patru parteneri, și CFR Infrastructură, prin care le predăm documentația ca să o ducă ei la bun sfârșit. Cu alte cuvinte, CFR Infrastructură poate, în perioada imediat următoare, să scoată la licitație execuția lucrării pe tronsonul Voiteni – Bocșa – Reșița. Fiind o lucrare de tip renewal (reînnoire – n.r.), care nu necesită proiect tehnic și autorizație de construire, există șansa să poată fi realizată până anul viitor, în iulie – august. Și poate că se mai și prelungește termenul pe PNRR. Sunt negocieri, la ora asta, la Comisia Europeană, astfel încât să poată fi realizată această lucrare. Partea cealaltă, Timișoara – Voiteni – Stamora Moravia este parte din culoarul european TEN-T (Trans European Network-Transport), și acolo lucrarea se va face pe Programul Operațional Transporturi. Dar noi le-am dat practic marfa în coș, mai departe mingea rămâne în terenul CFR Infrastructură”, a declarat Ioan Popa, la finele ședinței Consiliului Local.

Popa a subliniat că finanțarea pentru tronsonul Voiteni – Bocșa – Reșița este asigurată prin PNRR, iar banii cheltuiți pentru realizarea documentațiilor predate către CFR Infrastructură vor fi înapoiați: „Pentru partea Voiteni – Bocșa – Reșița, finanțarea există pe PNRR. Pe partea cealaltă, în bugetele 2026 – 2027 vor fi prinse în Programul Operațional de Transporturi. (…) Toți banii care au fost bugetați de către cei patru parteneri în acest proiect vor fi recuperați din fonduri europene”.

Afirmația primarului Popa a fost întărită și de Daniela Copaci, șefa de la Proiecte Europene din Primăria Reșița: „Avem corespondență cu Ministerul Transporturilor, către care, în urma plății ultimei facturi, reprezentând contravaloarea serviciilor pentru elaborarea studiului de fezabilitate, vom face o cerere de rambursare prin care ni se vor rambursa toți bani plătiți de către cele patru UAT-uri. Inclusiv pe studii de soluție, pe studii de prefezabilitate, pe studii de fezabilitate etc”.

Nu toată lumea împărtășește însă optimismul echipei de proiect. Consilierul județean Ioan Crina a avut o poziție tranșantă în ședința de miercuri, exprimându-și neîncrederea privind șansele reale de implementare a proiectului: „Proiectul a început în noiembrie 2020. De atunci, am cheltuit aproape 800.000 de euro doar pe studii. Încă de atunci am avertizat că e un proiect născut mort, pe care cheltuim niște bani aiurea, pentru că nu scrie în PNRR că noi suntem eligibili. Să crezi că termini o reabilitare în șapte luni, e naivitate curată. Deci, sunt aberații că vom lua banii înapoi!”, a comentat Ioan Crina.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/