Prima cale ferată din România şi a doua din Europa are mari şanse să devină sustenabilă. Străinii vor să dezvolte economia din Anina, iar cărăşenii pregătesc o campanie care să pună în valoare obiectivul. Decizia le aparţine doar parlamentarilor.
După ce a fost scoasă la licitaţie în urmă cu aproximativ două luni, Calea ferată Anina- Oraviţa ar putea fi salvată. Întrucât din 2006 nu a fost făcută nicio investiţie pentru întreţinerea acesteia, atât oameni de afaceri străini, cât şi un grup din Caraş-Severin sunt hotărâţi să păstreze în continuare şi să repună în funcţiune monumentul istoric. Potrivit administraţiei locale din Anina, investiţia ar avea cea mai mare importanţă privind activitatea economică din zonă, deoarece ar putea fi create zeci de locuri de muncă.
„Linia de cale ferată a ajutat de-a lungul timpului în viaţa comunităţii. Acum există investitori care ar dori să transporte producţia pe linia de cale ferată, lucru care ne interesează, pentru că din 2006 autorităţile nu au ajutat cu nimic privind întreţinerea obiectivului sau, în general, punerea în valoare a turismului din zonă. Străinii interesaţi de afacerea cu calea ferată vor să transporte anual 120.000 de tone de cărbune, undeva la 10-12 tiruri/zi, ceea ce ar însemna punerea în valoare a peste 80 de locuri de muncă în oraş”, a declarat Gheorghe Românu, primarul din Anina.
Campanie pentru valorificarea obiectivului
Pentru că afacerea cu monumentul istoric din Caraş-Severin nu este chiar posibilă, în judeţ s-a format un grup din iniţiativa societăţii civile, care vrea să reabiliteze şi să repună în funcţiune, în condiţii civilizate, calea ferată Anina- Oraviţa şi invers. Reprezentanţii Muzeului Banatului Montan, ai Teatrului de Vest, ai Cartelului-Alfa, ai Asociaţiilor de Cultură din Reşiţa, precum şi ai Primăriei Anina caută un aport substanţial pentru reabilitarea căii ferate.
„Iniţiativa noastră a plecat de la un telefon primit de la primarul Aninei cum că sunt destui investitori care vor să se stabilească în oraş, unde există mână de lucru şi toate condiţiile, doar că această cale ferată pe care ei ar dori să îşi transporte producţia nu este chiar fezabilă. De aceea, noi ne-am gândit să formăm un grup al societăţii civile care se va numi, cel mai probabil, Lobby pentru Caraş-Severin, prin care vrem să punem în valoare acest obiectiv. Proiectul a fost sistematizat, fiecare pas este bine stabilit, având suport extraordinar şi din partea Consiliului Judeţean”, explică pentru Express de Banat Nicolae Vlădulescu, directorul Teatrului de Vest din municipiu.
Audieri publice cu specialişti
Organizatorii au pregătit o serie de demersuri pentru a iniţia această campanie. Pe lângă faptul că vor să atragă cât mai mulţi parteneri care să se ocupe de vizibilitatea proiectului, aceştia vor organiza şi acţiuni de strângere de semnături de la cetăţeni: „Vom organiza 18 acţiuni, fiecare având o activitate de evaluare a rezultatelor. Unele dintre cele mai importante măsuri pe care le avem în vedere sunt cele de strângere de semnături pe care le vom desfăşura la Anina, Oraviţa şi Reşiţa, la care vor participa o serie de specialişti. Oamenii vor trebui să răspundă la o serie de întrebări pe care noi va trebui să le definitivăm, astfel încât să putem trage o concluzie. Printre acestea îi vom întreba dacă este sau nu importantă calea ferată pentru dezvoltarea mediului economic din zonă. Eu am convingerea că, dacă ne vom mobiliza cum trebuie, rezultatul va fi unul fericit”, a spus Marian Apostol, preşedintele Cartel-Alfa şi lobbyst în campanie.
Potrivit acestuia, soarta căii ferate Anina-Oraviţa se află doar în mâna parlamentarilor. Decidenţii politici sunt singurii care pot hotărî dacă acest obiectiv turistic rămâne în funcţiune sau nu.