Zeci de investiții aprobate în județul Timiș prin Programul Național „Anghel Saligny” riscă să fie oprite. Guvernul ia în calcul să taie finanțarea pentru proiectele aflate sub pragul de 40% execuție. Administrațiile locale avertizează că vor rămâne cu lucrări începute, dar fără bani să le ducă la capăt.
În județ, 124 de proiecte au fost aprobate prin „Anghel Saligny”, cu o valoare totală de aproximativ 1,4 miliarde de lei. Banii vizează în principal infrastructura de bază, apă, canalizare, drumuri și poduri. Multe dintre aceste lucrări nu sunt finalizate, iar constructorii cer garanții că vor fi plătiți.
Lugojul a obținut finanțare pentru un singur proiect prin acest program: reabilitarea Podului de Fier peste râul Timiș (17 milioane de lei). Primarul Călin Dobra susține că orașul riscă un blocaj complet dacă lucrările nu continuă.
„Proiectul are un stadiu de execuție de aproape 50%, dar nu s-a decontat nici 25%. Ar trebui să închidem circulația ca să continuăm lucrarea, dar nu putem pentru că există un risc major să rămânem cu traficul blocat. Lugojul e traversat de Timiș pe mijlocul orașului, iar legătura se face prin două poduri, unul e Podul de Fier.”, a declarat primarul Călin Dobra pentru expressdebanat.ro.
Primăria Sânnicolau Mare are trei proiecte: modernizare străzi, reabilitare pod peste canalul Aranca și extindere canalizare. Doar unul are contractul de finanțare și execuție semnat – cel privind canalizarea. „Tocmai am semnat contractul de finanțare, de execuție și acum am înțeles că nu se mai finanțează. Îmi pun speranța că lucrările vor fi reluate. Ar fi un blocaj major dacă se opresc definitiv.”, a spus primarul Dănuț Groza.
Celelalte proiecte sunt în evaluare la Ministerul Dezvoltării.
Comuna Sânpetru Mare are aprobate două proiecte, în valoare de 26 de milioane de lei, pentru rețele de apă și canalizare în satul Igriș. Doar unul are contract de finanțare semnat, dar nu a fost încă scos la licitație. Celălalt este în faza de avizare.
„Dacă vor finanța doar proiectele cu cel puțin 40% grad de implementare, noi vom fi una dintre comunele cele mai afectate. Oamenii de la sat, din comune, nu înțeleg cum e cu politica, guvernarea, sistemul de finanțare al proiectelor. Ei au așteptări de la primar să facă ce a promis, vor să vadă rezultate. Noi, la Sânpetru, poate suntem comuna cea mai slab dezvoltată la nivel de infrastructură. Nu avem rețele de apă, canal, asfalt.”, a explicat primarul Bogdan Petrean.
Comuna Voiteg are în execuție două proiecte: rețele de apă și canalizare. Lucrările sunt avansate, dar primarul Niculae Ioan Pop critică măsura anunțată de Guvern.
„Dacă finanțările se opresc acum, urmează blocajul, atât pentru primării, cât și pentru firmele de construcții. Nu știu cine a putut gândi aceste măsuri. Când s-au semnat contractele între Guvern și UAT-uri, nu știau că nu sunt bani? Tot PSD și PNL au fost la guvernare. Nu poți, pur și simplu, să anunți că nu mai susții proiectele. Am mai trecut prin asta, în 2008, cu Boc, și știu ce urmează: falimentul a jumătate din firmele de construcții din țară. E cea mai proastă decizie pe care o putea lua Bolojan. Îmi pare rău că nu intervin colegii mei, chiar sunt foarte dezamăgit de ce se întâmplă”, a declarat edilul local.
În orașul Deta, lucrările sunt finalizate în proporție de 90%, potrivit primarului Petru Roman. La Ciacova, primarul Petru Filip spune că mai sunt doar 5% de asfaltat. În aceste cazuri, investițiile nu sunt în pericol.
CJ Timiș i-au fost aprobate cinci proiecte, printre care modernizarea drumurilor Șag–Sânmihaiu Român, Coșava–Tomești și DJ 585, precum și un pod nou la Parța. Instituția rămâne în așteptare. „Așteptăm decizia finală a Guvernului privind modul de prioritizare a investițiilor.”, a transmis Loredana Lungu, purtătorul de cuvânt al CJT.
Iar Timișoara are un singur proiect aprobat prin „Anghel Saligny”: pasajul Solventul (43 de milioane de lei). Viceprimarul Ruben Lațcău spune că proiectul nu este afectat, toți banii au fost absorbiți.