Învățătorii, formați la liceu sau la facultate? Dezbatere, la Timișoara, cu specialiști din toată țara

child 865116 1280
mbmr 1000x100

Ar trebui sau nu să fie desființată specializarea de învățător din liceele pedagogice? La această întrebare au încercat să găsească răspunsuri specialiști din întreaga țară reuniți la Timișoara, în contextul reformei pe care ar urma să o aducă noile legi ale educației.

Discuțiile între dascăli și autorități au avut la bază noile legi ale Educației. În unul din drafturile care se află în analiză apare informația potrivit căreia specializarea de educator-învățător ar urma să dispară din liceele pedagogice, rămânând în picioare doar cea de educator-puericultor. Asta înseamnă că liceenii formați în colegiile pedagogice ar putea să predea doar copiilor din creșe și grădinițe.

„Cred că suntem singura țară din UE care încă avem învățători doar cu studii medii, iar din țările OECD cred că Brazilia mai are acest sistem, iar la mult de jumătate din statele UE, condiția este master, adică standardele sunt mult mai sus.”, a declarat Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.

uvt 1

În plus, există un deficit de personal didactic pentru creșe, odată cu trecerea trecerea acestora în zona de educație, din cea de protecție socială, a mai spus Sorin Ion: „Liceele pedagogice trebuie să fie pregătite ca în perioada imediat următoare să ne formeze educatori-puericultori pentru că deficitul în această zonă este unul destul de important, iar în viitor, în România se vor construi creșe, se vor construi servicii complementare creșelor și grădinițelor, astfel încât avem de acoperit o zonă extrem de importantă. Și toate studiile internaționale arată că educația poate să înceapă de la zero ani și că orice achiziție o facem de la naștere înseamnă educație.”

Problema se pune altfel, este de părere Mircea Bertea, președintele Asociației Colegiilor și Liceelor Pedagogice.

uvt 2.2

Muzeul TM Cuib de vise 1000x100

„(…) Noi așa am pregătit întotdeauna, învățător la școala normală. Nu a existat altă pregătire. Dacă face facultate se numește profesor pentru învățământul primar. Nicăieri nu mai există profesia asta numită învățător. Problema se pune: o păstrăm sau nu o păstrăm. Și noi suntem de acord să nu mai dăm certificat de calificare nivel 4 celor care termină specializarea învățător-educator până nu și-au terminat studiile universitare și atunci să fie profesor pentru învățământul primar, urmând liceul pedagogic, dar să poată profesa în timp ce sunt studenți, la școală, și să devină titulari abia după terminarea facultății.”, a spus Mircea Bertea.

Sunt mai multe argumente pentru care colegiile pedagogice ar trebui să păstreze această formare. Unul ar fi să urmează un val masiv de pensionări în rândul cadrelor didactice din preuniversitar care se va suprapune pe lipsa oricum acută a dascălilor, mai ales în mediul rural. În plus, trebuie atrași tinerii către această meserie.

„Ar trebui, în primul rând, să dăm importanță acestor licee pedagogice. Eu am condus 15 ani Colegiul Național Pedagogic din Cluj, am adus copii din zone, să le spunem, defavorizate, le-am dat masă caldă gratuită, i-am ținut la internat. Aceștia se întorc învățători în satul lor și dacă pot face studii superioare vor fi foarte fericiți că având o calificare superioară vor avea un salariu mai bun. Trebuie să ținem cont că în adolescență atașamentul de profesie este mult mai mare.”, a mai explicat Mircea Bertea.

uvt 3

La nivel național s-au adunat peste 20 de mii de semnături pentru o petiție prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și Președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli. De altfel, cei prezenți la Timișoara vor adopta, la finalul discuțiilor, o rezoluție cu privire la locul și rolul liceelor pedagogice în crearea de învățători.

Foto: Facebook/Universitatea de Vest Timișoara

banatica 1000x100
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/